Markberedning väster om Storuman, Lappland - sedd från marken
Jag tycker att markberedningen ofta är på tok för drastisk. Fåror och tiltor utgör efter harvning en onödigt stor andel av markytan. Detta med tanke på att syftet med harvningen är att skapa bra planteringspunkter, inte att vända upp och ner på en dominerande andel av markytan. Bra för renbetet är den inte. Risk för fornlämningar finns, liksom att kvicksilver mobiliseras och hamnar i bäckar. Fortfarande ser man också ofta att harvningen görs tvärs höjdkurvorna på rätt brant mark, med erosion som följd (fårorna blir diken/bäckar som tar med sig mineraljord neråt). Dessutom är det mitt intryck att det harvas mycket i onödan, där det skulle gå minst lika bra med fläckmarkberedning som är mer skonsam mot marken och miljön i övrigt.
Vad gäller markberedning finns förresten en myt som miljösidan
ofta tar upp i brist vetskap om vad forskningen visat: man hävdar att
markberedning ger en större avgång av koldioxid och en större utlakning av
kväve än opåverkad mark. Det har visat sig att det är precis tvärtom,
markberedning är positiv ur miljösynpunkt vad gäller dessa två aspekter.
Nyckelfaktorn är vegetationens (fält- och trädskiktet) respons på
markberedningen. Den gynnas och binder då både koldioxid och kväve. Jag har
själv varit direkt inblandad i flera av dessa studier via tidigare medarbetare
och doktorander. Studierna har redan eller kommer snart att publiceras i
vetenskapliga tidskrifter.
Körskada på samma hygge som ovan
Jag är också kritisk till hur skogsbruket hanterar marken vad gäller
de körskador som ofta uppkommer i samband med hyggesupptagning och utförsel av
virke och biobränsle. Trots storstilade formuleringar i miljöpolicies och
certifieringsstandarder ser man alltför ofta grava körskador. Skogsstyrelsens
inventeringar visar också att det finns en stor förbättringspotential.
Körskador är negativa för miljön på det sättet att träd inte kan växa där
(utebliven kolbindning och en förlust också för markägaren), att kväve kan
lakas ut till ut- och grundvatten och att växthusgasen metan kan bildas. Metan
är en mycket mer verkningsfull växthusgas än koldioxid. Körskador är också ett elände
för friluftslivet i och med att det blir svårt att ta sig fram. Jag har på min
blogg och i media tidigare lyft fram flera grava exempel på körskador.
Körskada på vandringsled, Björkasjö Halland
Skogsbruket verkar långsamt inse att något måste göras åt
körskadorna. Södra skogsägarna lämnar t ex en garanti om återställandende av
marken om man skulle orsaka körskador. Skogsbruket utnyttjar i ökande grad
tillfälliga specialtillverkade "broar" för överfart av bäckar och
fuktiga partier. Forskning och utveckling genererar fuktighetskartor för
skogsmarken så att körning kan planeras bättre för att undvika körskador.
Utbildningar för förare hålls frekvent inom området. Man får innerligt hoppas
att allt detta successivt leder till förbättring i fält, att det inte bara är
ett spel för gallerierna.
Jag snubblar nog vidare ett tag där ute på hyggena bland fåror, tiltor
och djupa körskador. Ser fram emot den dag det går att gå där utan att hela
tiden behöva ha näsan i marken. Jag vill se fåglarna, älgarna, bergen, sjöarna,
himlen, ljuset…
Ovanstående text är ett utdrag av en kommentar jag skrev till Lars Sandberg i Öjebyn, Piteå kommun, med anledning av ett inlägg han gjorde i en e-post-diskussion om skogsbrukets metoder i framförallt övre Norrland. Det är SNF som driver på den diskussionen. Den e-post-lista med potentiella mottagare som finns är lång. Bl a finns där representanter för Sveaskog, Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och Riksdagen. Han berörde många aspekter på skogsbruket i sitt inlägg. Min kommentar ovan berör endast markberedning och körskador, ett område som jag känner relativt väl till. Texten nedan är lätt förändrad för att bli läsvärd, lite tagen ur sitt sammanhang som den är.
Markberedning södra Lappland - sedd från satellit
Ovanstående text är ett utdrag av en kommentar jag skrev till Lars Sandberg i Öjebyn, Piteå kommun, med anledning av ett inlägg han gjorde i en e-post-diskussion om skogsbrukets metoder i framförallt övre Norrland. Det är SNF som driver på den diskussionen. Den e-post-lista med potentiella mottagare som finns är lång. Bl a finns där representanter för Sveaskog, Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och Riksdagen. Han berörde många aspekter på skogsbruket i sitt inlägg. Min kommentar ovan berör endast markberedning och körskador, ett område som jag känner relativt väl till. Texten nedan är lätt förändrad för att bli läsvärd, lite tagen ur sitt sammanhang som den är.