I nästan 70
år (1912 – 1979) fanns en fungerande järnväg mellan Uppsala och Enköping. Den
ansågs inte bära sig ekonomiskt och lades ner. Trist utveckling för ett hållbart
resande. Så mycket miljötänk ägnade man sig nog inte åt då. ”Enköpingståget”
som Totte Wallin skaldade om, det står nu sen länge och vare sig kommer eller går.
Bara några år efter nedläggningen revs t o m rälsen upp.
Men
banvallen finns tack och lov till största delen kvar och den har utvecklats
till en riktig pulsåder för friluftslivet i området. Folk promenerar, cyklar,
rider och åker skidor. När det är lite snö erbjuder banvallen ett perfekt
underlag för ett skidspår, jämnt som det är.
Numer går också Kung Björn spåret
till en del på banvallen, i övrigt är det en ca 8 km lång rundbana i Nåsten
söder om banvallen.
Från Uppsala
brukar det finnas ett skidspår uppåkt på banvallen ut till Skärfälten och Söderby
golfbana. Från stadens västra utkant blir det en bra tur på ca 1,5 mil t o r.
Mest går spåret genom skog, men här och var är det mer öppet med omgivande jordbruksmark. Bäst är skidspåret bortom Läbyvad. Närmare staden är det alltför många gångare som
tycker det är angenämt att gå i skidspåret.
Kom upp till Gyllbergen i vinter och åk!
SvaraRadera