onsdag 13 december 2023

Regn med avbrott för regnskurar

 


Tidigt 1980-tal i mammas torp i södra Dalarna. Jag var där med mina två förstfödda barn D och J, vid den tiden 4-6 år gamla. Jag skulle byta mammas vedbodtak från tegel och ruttna reglar och läkt, till plåt. Mamma var också där och skulle i gengäld sköta barnpassning och matlagning. Till saken hör att torpet är litet, så vistelse där, särskilt med barn, förutsatte att man kunde vara ute. Det blev en j-igt regnig vecka. Det regnade nästan precis hela tiden. Varje dags väderprognos var ”regn”. Med det helt fantastiska undantaget, tyckte man då, ”regn med avbrott för regnskurar”. Regnkläder på mig och barnen, liksom en bautastor presenning, räddade veckan. Som genom ett under fixade jag takbytet. Och barnen överlevde, tror jag iaf, utan men. De är idag avsevärt äldre än jag var då. När jag idag frågar dom om den här veckan så minns de takprojektet och att de hade kul. Nåt regn minns de inte...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar