torsdag 2 maj 2024

Bloggen välbesökt - två hundra tusen besök passerades för en månad sen

 




Vid den här tiden är det 206 tusen som besökt bloggen sen jag började 2011. Det var då på inrådan av yngste sonen F som är ljusår före mig vad gäller dator- och internetkompetens. Jag hade utan framgång försökt på ett resereportage från Sardinien publicerat i ett par dagstidningar. 

Jag har under de tretton år jag hållit på skrivit 355 inlägg. Det motsvarar drygt två i månaden. Att jag nu nått över två hundra tusen besök betyder i genomsnitt att ett inlägg besöks av 580 läsare. Dock givetvis med stor variation. Det finns några få inlägg som inte besökts av någon läsare alls, men i andra änden några som besökts av flera tusen.





Bilden ovan visar i ordningsföljd de nio flest besökta inläggen. Kul är att det är så stor variation i vad de handlar om. På topp en diskussion från 2017 med LRF och Skogsägarna om nyckelbiotoper. LRF är företrätt en gång till på topplistan, där i form av en diskussion om mjölkproduktionens betydelse för biologisk mångfald. Tre inlägg handlar om vandringar eller resor. Det allra första inlägget, det om Sardinien, finns fortfarande med på topplistan, på sjunde plats. Enstaka inlägg tar upp miljöprofilen hos partierna inför förra kommunvalet i Falkenberg, min försvunne handledare, lite filosofiska skogstankar, och sist men inte minst Korsnäs timmerränna i Norduppland. 

Det som verkligen fick igång besöken på min blogg var när jag fattade att man måste göra PR för nya inlägg genom att lägga info och länk på sociala medier, i mitt fall X (Twitter) och Facebook. 

Om du har skrivklåda som jag och dessutom vilja att bli läst, tveka då inte. Det är lätt att komma igång och kul att hålla på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar