fredag 29 december 2017

Julhelgen då vattnet gick - bilder från Ätran och dess omland



Dammen vid Ätrafors 28 december

Vatten i form av hav, sjöar och vattendrag har alltid fascinerat mig, mest att vara vid, på eller i. Så här års i juletid förstås främst att vara vid. Annars badar jag gärna i vattnet eller paddlar kajak på det. Närheten till vatten var ett av de viktigare skälen bakom att flytta till Glommen, beläget bara några steg från havet på Hallandskusten. Vatten i landskapet har också lockat mig till akademiska studier i till exempel hydrologi och vattenvård. 


Ja, ni kanske förstår att jag lätt går igång på vatten. Så även nu de senaste dagarna. I förrgår tog jag en promenad bort till och runt naturreservatet Morups tånge med dess fyr och fåglar. Jag överraskades av hur mycket vatten det var överallt och då menar jag på land förstås. Överraskningen berodde nog på att det regnat så mycket på sistone att det mest blivit innesittande. 


Skördad spannmålsåker vid Fyrvägen Glommen 27 december

Åkrarna längs Fyrvägen stod i stor utsträckning under vatten. Djupa körspår ute på åkrarna visade att det varit mycket vatten i marken under en stor del av hösten, inkluderande då skördetiden. Strax innanför reservatet vid Tången ligger en våtmark som bara finns ibland, företrädesvis på vinterhalvåret. Området heter Pölsefloen. Fågelklubben i Falkenberg vill att den genom dämning av utloppet ska återställas till sitt ursprungliga odikade skick, detta till gagn för fågellivet. Den här aktuella dagen behövdes ingen dämning, Pölsefloen var som en hel sjö. Vid entrén till reservatet stod fyren och speglade sig i en vattenpöl modell större. 



Morups tånge fyr speglar sig i vattnet 27 december

Det finns en Facebook-grupp för Glommen där allt möjligt kommer på tapeten. Jag la upp ett par-tre bilder där om vattenriket. Det följde en diskussion bland några intresserade om grundvattennivåer och också om hur det kunde bli så här när kommunen i somras gick ut och talade om lågt grundvatten och om att alla behövde minska sin förbrukning. Mina tankar gick igång, jag kollade upp en del och räknade också lite. Det resulterade i mitt förra inlägg på bloggen.

Igår skulle jag ha lett en skogsvandring uppe vid Sibbarps kyrka. Men på grund av några återbud såg jag och kärestan istället på kartan ut en annan skogsvandring uppe vid Okome. På vägen dit passerade vi dammen vid Ätrafors. Då gick jag igång ordentligt. Dammen stod med vidöppna spjäll och vattnet vräkte sig ut. Forsarna nedanför dammen, där vattnet normalt är en rännil, de hade nu för en stund återtagit sitt rätta vilda och otämjda liv. En fröjd att se.


Många partier står under vatten även i skogen. Vid Pukahultsvägen 28 december

Vi genomförde vår vandring längs Pukahultsvägen mot sydost med vändpunkten uppe på Äskåsen, 184 meter över havet och ett av de högre bergen i Halland faktiskt. Däruppe var det torrt om fötterna förutom att ett lätt duggregn vätte kängorna på utsidan. Den här vandringen var spännande på många sätt och vis, så jag återkommer till den i ett särskilt inlägg. 


En liten skogsbäck porlar på sin väg mot Ätran. Pukahultsvägen 28 december

Men efter att ha sett vattenvrålet vid Ätrafors så får jag erkänna att mina tankar var rätt fokuserade på vattnet i markerna. Det blev en del foton på vatten. Och vatten, det fanns det mycket gott om. Bäckarna porlade friskt. Små översvämmade partier fanns lite varstans. Myrarna var helt vattenmättade.



En vattenmättad myr nära vägen upp mot Äskåsen. 28 december

På vår vandring passerade vi en lite större sjö vid namn Stora Trännsjön. Där passerar även vattnet på sin väg till Ätran. Sjön fungerar som ett mellanlager och buffert. 




Stora Trännsjön vid Pukahultsvägen. 28 december

När vi senare åkte hemåt slog det mig att jag måste se hur det såg ut inne i Falkenberg där Ätran har sin sista sträckning före utloppet i havet. Tyvärr hann det mörkna innan vi var framme. Istället tog jag mig dit i morse och tog några foton. 


Strid ström i Ätran vid Tullbron i Falkenberg. 29 december

Jag har bott i Glommen ett par år nu. Trots rätt frekventa besök i stan så kan jag inte minnas att jag sett så här mycket vatten i ån tidigare. Den gick bräddfull. På södra sidan ån uppströms den tappert kämpande Tullbron var gång- och cykelvägen avstängd på grund av att Ätran tyckte att den ville rinna där. I forsarna utanför brusade det rejält. 


Strömmarna en bit uppströms Tullbron. 29 december


Lite fakta om Ätran och den aktuella vattenföringen

Avslutningsvis nedan lite hydrologiskt relevanta fakta om Ätran och den aktuella vattenföringen. Dessa kan man enkelt hitta på nätet på diverse hemsidor, till exempel hos SMHI, Ätrans sportfiskeförbund och Recipientkontrollen i regi av Ätrans vattenråd. 

Ätran är rätt lång, den rinner upp norr om Ulricehamn och gör en sväng norrut innan det sen bär iväg söderut mot Falkenberg och havet. Längden är 243 kilometer och avrinningsområdet 3342 kvadratkilometer. Om det hade varit en kvadrat skulle den ha sidan 58 kilometer. 


Karta över Ätrans avrinningsområde. Ätrans vattenråd. 

I avrinningsområdet är 59 procent skogsmark och 11 procent jordbruksmark. Resten är sjöar och vattendrag, trädlös myrmark och samhällen. Det är som ett litet Sverige i miniatyr vad marktypernas fördelning anbelangar. 

De här aktuella dagarna 28-29 december var vattenföringen vid Ätrafors 138 kubikmeter per sekund. Det är en kub med drygt 5 meters sida som varje sekund vräker sig ut. Denna vattenföring är hela fyra gånger så stor som medelvattenföringen för året vid Ätrafors (34 kubikmeter per sekund). Rätt rejält således!

Nån kanske undrar vad som orsakat det höga flödet i Ätran och de många översvämningarna. I södra Sverige inträffar inte de stora flödena under vårens snösmältning, eftersom snö är är ovanlig. Utan istället när det regnat mycket och företrädesvis då under vinterhalvåret när avdunstningen fån marken och via växterna är låg. Jag har kollat på SMHI:s hemsida och under de tre senaste månaderna har det i Halland regnat 1,5-2 gånger mer än vad som är normalt. Upplösningen på de data som redovisas där är inte av den arten att det går att precisera exakt vad som är fallet inom Ätrans avrinningsområde. 

Tack ni som orkat ända hit i texten. Nu måste jag nog sluta. Det känns nästan som om jag tagit mig vatten över huvudet. Så kan det gå när man vill ha nåt på fötterna när man uttalar sig. Stövlar verkar passa rätt bra när vattnet har gått. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar