onsdag 14 mars 2018

Vinter på Morups tånge vid Glommen i Halland


Den här vintern blev inte riktig vinter förrän i mars. Det kom snö, den smälte bort, sen kom snö igen, som.... Den sista omgången kom strax innan Internationella kvinnodagen 8 mars och gav de närmaste två dagarna därefter helt fantastiskt vackra vinterförhållanden. Jag åkte då skidor två dagar i rad ute på Morups tånge och det till och med med stor behållning. Under de två och ett halvt år jag bott i Glommen har det endast hänt en gång förut att jag skidat över Tången. Det var förrförra vintern, men då var det bara ett mycket tunt snötäcke så skidorna gick igenom alltför ofta och ner på gräset. 


Men nu var det helt perfekt, även om min valla den första dagen av de två kunnat vara bättre. Jag körde upp en runda och det blev därefter några varv på den. Det var mycket folk ute i rörelse, särskilt på lördagen. Men jag var den ende på skidor, de andra promenerade. Detta med en skidåkare på Tången var tydligen så unikt att en besökande joggare frågade om han fick filma lite med sin mobil. Det fick han förstås. När vi snackade lite mer efter filmandet kom det fram att han var från Småland och precis hade åkt Vasaloppet på 5.01 och kommit bland de två hundra första. Undrar vad han skulle ha filmen till...


I höstas publicerade jag ett inlägg här på bloggen med två års bilder från Tången. Det var ett tjugotal bilder och det slår mig nu när jag ånyo tittar på dem att där var en enda bild med snö på (dessutom också ett par skidspetsar), men den var tagen på stranden vid Olofsbo. Möjligen kunde man ana Tången och fyren där långt bort i fjärran. För att kompensera snöbristen bland de tidigare bilderna har jag nu valt att här i detta inlägg samla ett antal av de bättre bilderna från mina två vinterdagar i år på Tången. När jag ser på några av dem slår det mig att de ger fjällkänsla. Om jag inte visste var de var tagna skulle jag ha gissat på fjällen. Hoppas bilderna kan vara till glädje även för er läsare. Att ni som inte var där får se Tången draperat i vitt. Väl bekomme!






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar