onsdag 5 oktober 2011

SNF hade gått vilse i blåbärsskogen



SNF har tidigare sedan slutet av förra året i en annonskampanj hävdat att blåbären minskar i södra Sverige och att orsaken är det storskaliga skogsbruket. Jag har ifrågasatt om det finns något belägg för påståendet. Sveriges Natur var inte intresserade av att ta in mitt kritiska inlägg, därför la jag upp det på min blogg (se annat inlägg på denna blogg):


Tidningen Skogen bidrog senare till att sprida min kritik i form av en redaktionell artikel (Ek, 2011). SNF fortsatte å sin sida att i Sveriges Natur hävda att blåbären minskade i södra Sverige (Sveriges Natur, 2011). I artikeln intervjuades SNFs skogshandläggare Jonas Rudberg.

Nu har det äntligen kommit aktuell statistik som visar vad som hänt med blåbärsriset i landet. I rapporten "Skogsdata 2011" från SLU redovisas täckningsgraden av blåbärsris för olika delar av landet och beståndsåldrar (huggningsklasser) under perioden 1998 - 2005 (Riksskogstaxeringen SLU, 2011).

Rapporten visar tvärtemot vad SNF hävdat att täckningsgraden ökat i Götaland. I Svealand har den i stort sett varit oförändrad, men i Norrland däremot har den minsklat. Rapporten tar sig alls inte an frågan om vad som orsakat förändringarna i Götaland och Norrland. Resultaten är inte publicerade i någon vetenskaplig tidskrift och därmed inte i den meningen kvalitetssäkrade. Jag hoppas att de ansvariga på Riksskogstaxeringen ser till att så sker.

SNF borde nu självkritiskt granska sin tidigare annonskampanj. Jag förväntar mig nu att man inte bara enkelt "vänder upp och ner" på argumentation och gör om södra till norra Sverige (vilket i och för sig skulle passa bättre ihop med den gråtande björn man hade med i sina annonser). I alla fall inte om man då tänker sig att fortsätta att hävda att förändringen beror på det storskaliga skogsbruket. För detta finns fortfarande inget belägg.  

Referenser:

Ek, Bengt. 2011. Vilse i blåbärsskogen. Tidningen Skogen 6-7, s. 14.

Riksskogstaxeringen, SLU. Skogsdata 2011. Sveriges officiella statistik, Institutionen för skoglig resurshushållning, SLU Umeå.

1 kommentar:

  1. Jag hörde om det där på ekot till och med, eller var det studio ett..

    Du kanske kan skicka till riksmedier?

    SvaraRadera