Där i Nor, på andra
sidan sundet mellan Södra och Norra Barken, var jag och syskonen som barn
mycket hos mormor L och morfar J. De ägde en jord-och skogsgård belägen precis
där landsvägen delar sig mot Larsbo respektive Hemshyttan. Den innehas nu av kusin J.
Ibland var vi hos
mammas moster K och hennes man H, som bodde på andra sidan åkern på
Strömberget. I det gamla huset, kallat Strömtorpet, från 1700-talet bor nu min syster K och hennes
man K.
Vi syskon var ofta
"bortleasade" över en stor del av sommaren eftersom båda våra
föräldrar arbetade heltid och väl inte hade så mycket semester. Vi lekte och
busade i lador och skog.
Själv fick jag tidigt
också en introduktion i lantarbetets ädla och svettiga konst. Mormor och morfar
hade kor, så höskörd och förflyttningar av korna mellan bete och lagård samt vattning
i sjön stod på programmet. Korna gick nog mest av sig själva, väl invanda som de var vid rutten. När jag gick där efter dem med en lång vidja i handen, trodde jag dock annat.
Höskörden bestod för
vår del tidigt mest av att åka hölass, men successivt fick jag börja
hiva upp klöver och timotej på hässjorna. Ett tungt och svettigt jobb. Ett
välkommet avbrott var när mormor L kom med saft och bullar i en korg.
Här grundlades mitt
agrara intresse. Speciellt roligt och värdefullt var att mina morbröder Ö och E ännu fanns på plats på gården. De var barnkära, lite galna och såg verkligen oss småttingar.
Jag fick tidigt följa
med Ö på jobb i skogen, vilket mest för min del bestod i att barka
massavedsbitar. Jag tror jag fick några ören per bit. Varma dagar var det en
satans massa bromsar vad jag minns. En del så stora som sparvar. Satte de sig
på massavedsbiten var det rätt enkelt att ta dem av daga med barkspaden, som en skogsarbetets giljotin.
Morbröderna gillade
att lura i mig en massa tokigheter, vad jag minns var Ö en mästare i detta, men
med E hack i häl. Ö lurade t ex i mig att fräken, som är vanlig i skogen,
endast växer där räven har pinkat och därför i folkmun kallas
"rävrompa". Det dröjde många år innan jag fattade att jag var förd bakom ljuset.
"Vet du definitionen på en rap?", frågade Ö mig en dag. Det visste jag förstås
inte, så han drog den: "Från magen kommande, uppför halsen gående, på
tungan rullande, en brakfis som förkunnar att ändan har gått i baklås".
E hade ungefär samma
humor: "Visste du att jag kan latin?", sa han plötsligt en gång.
"Nej, inte alls, ingen aning", sa jag och mörkade att jag knappt
visste vad latin var. Ett och annat blomnamn på latin hade jag dock nog hört, då vid
8-10 års ålder, typ "Tussilago farfara". Tack vare det genomskådade
jag ganska snabbt den harang han drog: "Bonnáfis luktárilla, Prästáfis
likáså".
Både Ö och E
berättade alla möjliga dråpliga historier om olika personligheter i byn. De
hette sånt som Post-Tage, Skrap-Kalle och Rännskitar-Lasse. Vad de ägnat sig åt
i huvudsak var ju rätt lätt att tänka sig. Alla hade det gemensamma att de var
bortgångna, så sanningshalten i morbrödernas historier var förstås omöjlig att
bekräfta. Så här i efterhand slår det mig nu att de inte hade några dråpliga
historier om kvinnor. Det offentliga historierummet var väl en mansvärld på den
tiden.
En av de sista
rövarhistorierna som Ö hann berätta för mig innan han alltför tidigt gick bort var
ungefär denna (möjligen kan jag ha hört den senare i andra hand via E):
Ö jobbade på äldre dagar
som kyrkvaktmästare. En av sysslorna var att förflytta de döda som skulle till
begravningsgudstjänsten i kyrkorummet från den tillfälliga uppehållsplatsen i
det svala rummet en trappa ner. Det fanns ingen hiss så kistorna fick skjutas
på en särskild vagn utomhus på en asfalterad gång och som ni förstår var det
uppförsbacke.
För er som inte redan
vet det ligger Söderbärke kyrka precis vid stranden av sjön Barken. Till saken
hör också att den avlidne NN hade levat i samhället Vad en mil nedströms längs
Barken.
Morbror Ö och hans
kollega tog i allt vad tygen höll. Det gick länge bra, men sakta. Men säg den
lycka som varar; precis när de var nästan på krönet snubblade de till och
tappade taget om kistan och vagnen. Den började förstås rulla med allt högre
fart nedför backen i riktning mot sjön. Morbror Ö började självklart springa
efter för att hindra den att fara ut i sjön. Men han hejdar sig en sekund då
kollegan ropar - "NEJ, låt bli för tusan! Det fattar du väl att han vill
hem till Vad igen!"
På nåt oklart sätt,
som jag inte minns från berättelsen, fick de tydligen stopp på ekipaget och
NN blev senare vederbörligen begravd. Med tanke på alla historier som Ö och E berättade så vete tusan om
nånting av detta är sant!
Nu i mitt eget
berättande slår det mig att morbror E:s bortgång är nästan lika osannolik som
ovanstående historia. Och denna gång tror jag att det jag skriver är alldeles
sant. Till saken hör att E var en riktigt inbiten jägare.
Några gubbar i
jaktlaget inklusive morbror E skulle jaga älgkalv när det snart var slut på
säsongen. Det var således vinter och en del snö. Jakten bedrevs långt bort på
utskogen. E hade tagit ett pass vid ett stenblock i kanten på ett hygge.
Hundföraren och
dennes hund lyckades få igång ko och kalv. En av passgrannarna såg ekipaget på
håll och rapporterade över radion att han sett älgarna och också att de var på
väg i riktning mot det hygge där E fanns på plats.
Spänningen tätnade.
Plötsligt hördes två relativt snabba skott bort ifrån det hygge där E fanns.
Och sen ett till skott med lite fördröjning. Sen blev det alldeles tyst.
Alla väntade nu med
spänning på att E skulle komma in på radion och rapportera hur det hade gått
med älgkalven. Men rapporten dröjde, knastrandet på radion uteblev. "Han
är väl fram och kollar kalven" tänkte nog flera av passgrannarna.
Efter flera minuters
tystnad tyckte jaktledaren det fick vara nog. Han anropade E, men tystnaden
fortsatte. Efter ytterligare ett försök till kontakt gav han upp. Hundföraren
anslöt och de båda gav sig tillsammans av bortemot E:s pass.
E var död. De fann
honom liggande livlös i snön intill det stenblock där han stått på pass. En stund senare fann man älgkalven, även den död. Man konstaterade att E nog
skjutit kalven med sina två första skott. Det tredje skottet fann man aldrig.
Sannolikt hade E avlidit redan i det andra skottögonblicket. Det tredje
skottet trodde man hade gått iväg upp i luften när han gled ner längs sidan på
stenblocket han tagit stöd emot.
Den första tidens
reaktioner var förstås stor chock, som det är när någon närstående hastigt rycks
bort. Men med tiden kom nog de flesta att tänka på att detta väl var det helt
ideala sättet för en inbiten jägare och skogsman att lämna jordelivet på: att
avlida på pass och efter att precis ha nedlagt sitt sista byte.
Den här otroliga
historien är dock inte helt slut ännu. Någon vecka senare besöktes platsen av
de närmaste. När de pulsat fram i snön en bit över hygget lyfter plötsligt en
kungsörn med mäktiga vingslag från platsen. Sannolikt hade den festat på resterna från den urtagna älgkalven. Örnens flykt över skogen blev sinnebilden av morbror E:s färd till de sälla jaktmarkerna.
Med denna magnifika
avslutning får det nu också bli ett slut på mina tankars planlösa fladdrande i
min egen Söderbärke-historia. Mer får kanske komma nån annan gång.
Åter nu igen till
nutiden. Jag var ju nu i Nor för att vila upp mig efter det ofantligt tuffa
fältjobbet med kärestan L på brandfältet. Men som vanligt är i Söderbärke blev
det aktivt värre, släktingar och bekanta dyker överraskande upp till höger och
vänster. Samtalen och fikapauserna blev därför långa och talrika.
När jag anlände med
tåget från Ängelsberg bröt regnet ut. Inom parentes hävdar min bror S att det
alltid börjar regna i Söderbärke när jag kommer dit, han fick således rätt även
denna gång. Som tur var hade jag mycket nära denna gång till det öppna sommarcafét
i Hembygdsgården. Den är vackert belägen på stranden till Barken, alldeles nära
brofästet. De serverar hembakat bröd till drycken, oftast är det ungdomar som
sköter ruljangsen. En fika kostar ungefär en tredjedel av det som city-slickers
får betala i t ex centrala Stockholm. Här hängde jag under en knapp timme i
väntan på att regnet skulle sluta och också i väntan på min bror S som
skulle komna förbi efter ärenden i Smedjebacken, kommunens säte och huvudort.
När han kom blev ju fikat förstås förlängt med en rejäl stund till, det fanns ju ytterligare ännu icke avsmakat fikabröd...
Förutom mycket goda
och trevliga middagar hos bror S med hustru B och kusin G med hennes man C,
så hann jag även med en del annat under denna fina två-dagars-vistelse i
Söderbärke.
Extremt morgontidig som jag
är blev det ett par längre promenader strax efter gryningen. Favoriten är vägen
över åkrarna ut mot Norsäng, sen kan man ta av på tre olika stigar genom skogen
söderut, för att då komma ut på vägen mellan Hemshyttan och Söderbärke.
På åkrarna före Norsäng går ofta rådjur. Så här i rådjurens parningstid blir de oförsiktiga och
särskilt bockarna visar sig ofta öppet. En morgon såg jag hela fem råbockar
ganska nära varandra på åkrarna där. Detta var bara några få dagar innan
bockjakten skulle börja. En och annan jägare hade säkert sett dem och fyllts av
förhoppningar.
Den bortre stigen att
vika av innan Dammsjön leder på en svag ås söderut förbi det gamla bostället
Norrbyn. Jag har skrivit kort om det i ett tidigare inlägg. Man
passerar först en gammal ladugård som sett bättre dagar. Kort därefter på en
liten höjd på vänster hand den plats där bostadshuset uppenbarligen låg,
bekräftat av vårdträd, yppig flora, husgrund och en kvarbliven potta i emalj. Lite
längre bort finns väggarna i slaggsten från nån större mangårdsbyggnad.
På den här platsen
måste det för 60-70 år sen ha varit mycket vackert. Neråt Dammsjön var det
säkert helt öppet med åkrar och betesmark, likaså på västra sidan om åsen. Idag
är här en trist mörk granskog ända in på stigen och det gamla bostället. Det
slog mig att det vore en välgärning för kulturmiljövården och friluftslivet att
hugga ur och öppna upp en glänta kring vårdträden. Det finns tydligen möjlighet
att söka bidrag (NOKÅS) på Skogsstyrelsen. Jag vet inte hur länge platsen varit
bebodd, men ska försöka ta reda på mer om det.
En kväll var broder
S, kusindotter L och jag på sommarteater vid hembygdsgården i Norberg. Vi såg
där ett av mina absoluta favoritstycken: "Vem älskar Yngve Frej" av
Stig Claeson (Slas). Upprinnelsen till vårt besök var nästan otrolig och tål
att kort återges här. Några dagar innan föreställningen var jag och kärestan
hembjudna till kusin G, hennes man C och deras dotter L, nu vuxen. De bor i
Köpenhamn och där har L varit hela sin uppväxt. Under middagen kom vi att
beröra svensk litteratur och L bad om tips på bra sådan. Hon menade att hon
hade saknat sådan i hemmet. Flera exempel lyftes fram i samtalet runt bordet.
Jag kom att nämnda Slas och då speciellt "Vem älskar Yngve Frej".
Nästa dag var jag med
kärestan på fältjobb på det stora brandfältet sydost om Fagersta. Vi skulle äta
en lite sen lunch på den servering som ligger i Ängelsberg. Det var fullt på
parkeringen intill serveringen där den ligger lite högt med utsikt över
Åmänningen. Därför ställde vi bilen på parkeringen vid genomfartsvägen och nära
järnvägsstationen. När jag steg ut ur bilen var jag precis framför ortens
anslagstavla. Och vad föll då min blick på om inte en affisch som gjorde reklam
för föreställningen "Vem älskar Yngve Frej". Eftersom verket varit
uppe till samtal kvällen innan tänkte att detta måste vara ett tecken, så på
kvällen kollade jag direkt med kusinbarnet L om
hon ville följa med och se den, vilket hon gärna gjorde. Hennes föräldrar kunde
inte på grund av den stundande kräftpremiären i Barken för stamfastigheterna
runt sjön. Dock ville min bror S följa med, hans kräftpremiär var först en vecka
senare
Strömtorpet, min
systers hus, var dessa dagar nästan som T-centralen, fast mycket trevligare. I
samband med fältjobbet på brandfältet fick jag och kärestan L låna huset. Efter
två dagar räckte det med jobb för mig, kärestan L skulle fortsätta och då bo på
vandrarhemmet i Ängelsberg. För egen del tänkte jag bli kvar på Strömtorpet och trodde det
skulle bli stilla och ensamt. Men det slapp jag, för först ringde kusin P och sa att han,
fru M och hennes son H gärna bodde över i samband med kräftpremiären. Kul, och
på Strömtorpet får ju många numer plats efter byggandet av stora uthuset inklusive ett fint och stort gästrum. Strax därefter messade systerson H med
flickvän J och sa att de också planerade att ligga över, detta i samband med en
tur från Falun, där de bor, till Stockholm för att köpa varsin kajak.
De ville på hemvägen
testa de nya kajakerna i Barken. Så spännande, tänkte jag, själv lite inbiten kajakägare. Kanske skulle det bli en chans även för mig att pröva
en ny sorts kajak. H hade under sommaren lånat vår stuga på Skatön i Söderhamns
skärgård, detta för att i lugn och inspirerande miljö skriva på en roman som
utspelar sig vid och på havet. Vi har kajaker där, vilka H tydligen nyttjat flitigt och
blivit rejält biten av. Kul!
Nu, en av morgnarna i
Söderbärke, skulle jag och framförallt mitt kusinbarn L få pröva de nya
kajakerna. Vi höll till vid den kommunala badplatsen framme i byn. Sandstrand
med tillhörande grässlänt är den ideala miljön att komma i vattnet med en
kajak. Jag gjorde bara ett kort test ut runt hopptornet. Kajaken kändes stabil
och lätt att paddla. Utrustningsmässigt var jag mest imponerad av en liten, men
ändå viktig detalj: det var så lätt att ändra inställning på fotstödet med roderreglaget.
Det underlättar mycket när personer av olika längd ska turas om i sittbrunnen.
På min egen kajak är det mycket besvärligt att ändra på fotstöden.
Nej, nu närmar det
sig slutet på min berättelse från då- och nutid. Min vistelse i Söderbärke var
också slut. Jag gick förstås till stationen. Noterade att det en lång sträcka
saknas trottoar. Och också att det inte finns nåt övergångsställe där man ska
över den mycket trafikerade vägen mellan Fagersta och Ludvika. Synd, det borde åtgärdas. Gående och cyklande borde stimuleras genom bättre infrastruktur här.
Intill vägen mot stationen stod
en stor skylt som gjorde reklam för den Ölfestival som varje år sedan länge
hålls i Söderbärke i slutet av oktober, denna gång 28-29 oktober. Kul kuriosa
är att det är kompisarna A&A på Eskilstuna Ölkultur som står för årets
festivalöl. Om inte tidigare, så återkommer jag i alla fall då vid Ölfestivalen till Söderbärke. Det känns bra att tänka på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar