fredag 21 april 2017

Ursäkt från redaktörerna för "Skogslandskap farväl", utgiven av Naturskyddsföreningen i Dalarna

I mitt förra blogginlägg beklagade mig över att ha blivit negativt och orättvist uthängd i en ny bok "Skogslandskap farväl", utgiven av Naturskyddsföreningen i Dalarna. 

http://hans-orjan.blogspot.se/2017/04/naturskyddsforeningen-i-dalarna-har-i.html  

I mitt inlägg uppmanade jag redaktörerna för boken, Bengt Oldhammer och Kjell Hedmark, att förklara och ursäkta sig. Det har de nu på ett hedervärt sätt gjort i en e-post till mig. Eftersom jag önskade en offentlig förklaring och ursäkt, men inte fick en sådan, väljer jag att återge deras ursäkt nedan. 

Jag anser mig därmed ha fått upprättelse för det påhopp som fanns i boken. Och förutser att texten korrigeras vid en eventuell nytryckning av boken. 

Hej

Vi såg idag din senaste blogg efter att du skrivit till Mattias. Självklart är det olyckligt att du hängs ut då du  skrivit många bra och kritiska, och även avslöjande, bloggar om skogsbruket (Kirppu brukar skicka länkar på dem till en av oss - Bengt).  Vi betvivlar inte det du skriver även om det som står i boken  är Berts berättelse och hans version/uppfattning av det hela. Dessutom en händelse långt tillbaka som vi inte känner till närmare. Det finns anledning till en ursäkt. Det var verkligen inte någon avsikt  från vår sida att ha med ditt namn. Vi utgick från att det var samma version som tidigare publicerats i den botaniska tidskriften, och satt aldrig och jämförde versionerna.  Vi hade faktiskt inte en aning om att det fanns två versioner av texten. Berts text var för övrigt den text vi läste minst före publicerandet då den liksom var ”klar” sedan långt tidigare. Tyvärr slank ditt namn med i Berts text utan att vi reagerade. Självklart  beklagar vi så här i efterhand att ditt namn kom med på det sättet. Olyckligt var det ju också att Bert själv inte kunde läsa korrektur på sitt gamla manus. Kan för övrigt berätta att  texten av Bert ska publiceras ytterligare en gång, nu i Hälsingslands flora som kanske/troligen kommer att tryckas i år? Anders Delin berättade detta för någon månad sedan, och vi (Bengt) har via mail idag informerat honom om din senaste blogg så han kan justera Berts text på ett bra sätt.

Hälsningar

Bengt Oldhammer

Kjell Hedmark







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar