lördag 8 september 2018

SD ett rasistiskt parti - ett exempel från kommunvalet i Falkenberg



Nedanstående text var ett inlägg häromdagen av mig i Facebook-gruppen "Falkenberg - Ris o Ros"

Återkommande avslöjas att SD rymmer rasister. Senast idag (7 september) visade Aftonbladet att fyra SD-are, varav två som ställer upp i kommunala val, uttryckt klart rasistiska åsikter. 

Hur står det till i Falkenberg? Jag blir oroad när jag läser partiets kommunprogram. I detta finns två punkter som uppenbart riktar sig mot att en och annan muslimsk kvinna döljer ansiktet. Som att detta är ett så stort problem att det förtjänar utrymme i partiets kommunprogram. 


Trots att jag sen snart två år varit med i projekt Språkvän, där jag mött många muslimska kvinnor, och trots att jag regelbundet åkt den busslinje som somaliska kvinnor använder, har jag endast två gånger på hela tiden sett en kvinna med täckt ansikte. Dessutom sannolikt samma kvinna båda gångerna. 

Uppenbart är att partiets program inte syftar på balaclava, stort skägg och solglasögon, läkares ansiktsskydd etc. Rasismen skiner igenom när man lyfter fram dessa få kvinnor som ett problem. Bränner de bilar, gör skjutningar eller är de gängkriminella? Nej, bland de kretsarna är det annan klädsel, som keps och stor luva eller mc-väst, solglasögon och specialhjälm som gäller. Borde SD inte hellre förbjuda sådan klädsel? 

Den andra punkten i programmet kan tolkas: 1/ att det är visandet av ansiktet i sig som är ”svenskhet”, eller 2/ att det är den hudfärg som då dyker upp som är avgörande för ”svenskheten”. Detta är dåligt maskerad rasism. Och vad tusan är förresten ”svenskhet”?? Det enda rimliga är att det betyder svensk medborgare. Är det att gilla köttbullar, dansa runt midsommarstången, eller att se på Kalle Anka på julafton? Då är i alla fall inte jag svensk. Detta trots att släkten kan spåras ända tillbaka till Dalarna på 1400-talet. 

Avslutningsvis kan jag berätta att jag häromdagen var i folkvimlet i Nordstan och på Centralen i Göteborg. Där var tusentals människor, varav hundratalet muslimska kvinnor. Endast en av dom hade täckt ansikte. Däremot var där många nerböjda unga män i keps och luva, och på gatorna utanför flera mc-bikers med nedfällt visir. Vakna upp ni som tänker rösta på SD i kommunvalet. Vill ni ha ett rasistiskt parti i kommunalfullmäktige? 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar