lördag 8 september 2018

Vandringsresa till Fulufjället, Sonfjället, Hamra och Färnebofjärden

Reseföretaget Nationalparksresor arrangerade i slutet av augusti tillsammans med Friluftsfrämjandet i Stockholm fyra dagars vandring i de nämnda parkerna. Var och en besöktes under en dag eller delar därav.

Jag har som pensionärsprojekt att kryssa de nationalparker jag inte ännu varit i. Återstår gör lite drygt hälften av landets trettio parker, företrädesvis då i norra Sverige. Nationalparkerna är det främsta som vi har vad gäller värdefull natur. Det vore synd att missa dom.

Glad blev jag därför då det trillade in ett mejl om resan från Främjandet. Den passade utmärkt för mitt ”projekt”, jag hade nämligen inte varit i Sonfjällets och Hamras nationalparker tidigare.

Vi var en grupp på 16 personer som reste gemensamt i buss från Stockholm/Uppsala. Den första dagen tog vi oss till Fulufjället. Vi hann med en kort tur till Njupeskär, landets högsta vattenfall.

Resterande fyra dagar vandrade vi 5-15 km i en nationalpark per dag. Vi gick i två olika grupper med olika sträcka. Jag gick den längre. Vi bodde på vandrarhem: Särna, Vemdalen, Fågelsjö och Edsbyn. Specialarrangerade middagar åt vi på ställen av olika karaktär: Cafét Fulufjället, Huskey Sportsbar i Vemdalen, hälsingegården Bortom å a i Fågelsjö och hälsingegården Hans-Ers i Alfta nära Edsbyn. Inriktningen var på vegetariskt och fisk och allt smakade utmärkt.

Nedan lite bilder och korta kommentarer från de fyra parkerna.

Fulufjället, 15 km, fem timmar

Från parkentrén gick vi upp till vattenfallet, sen leden brant uppför på fallets högra sidan. Efter en titt på Old Tjikko, världens äldsta kända träd (en gran, 9500 år), och Rösjöstugorna, fortsatte vi söderut över fjällheden för att sluta vid Brottsjösugan, där bussen väntade. Totalt blev det cirka 15 km på fem timmar. Ganska lättgånget förutom branten vid Njupeskär. Mellan fallet och Rösjöstugorna var det bitvis rätt stenigt.

Sonfjället, 15 km, sex timmar

Vi startade vid Nyvallens fäbod och gick sen på skrå mot nordost i fjällbörkskogen för att via ett pass ta oss upp till raststugan i Sododalen. Uppe i passet, strax innan vi kunde se stugan, var det rätt stenigt. En av deltagarna fick där så akut ont i ett knä att vi fick vända. Planen hade annars varit att gå från stugan över högfjället och ner tillbaka till Högvallen. Nu bar det istället av tillbaka, men nu långsamt utför mot Nysätern i norr, där bussen skulle möta. En fin sträckning med bra underlag och vackra vyer över skogslandet i norr.

Hamra, 15 km, sex timmar

Parkentrén hade en nyskapande och också prisbelönt design. Den är enkel och smälter bra in i naturen. Uppseendeväckande är att den gamla entrén från 1909 ännu finns kvar. Den kan ses en kort bit bort på Myrslingan. Parken består schematiskt av två delar. Ett myr-sjö-fastmark-landskap i nordväst och ett ravinlandskap längs Svartån i sydost. Den första delen är rätt blöt men lättgången, den andra ganska svårforcerad över sten och block. Vi gick 15 km i sex timmar från parkentrén till Svartåns utlopp i Voxnan där bussen väntade. En spännande och varierad tur med flera naturtyper.

Färnebofjärden, sex km, 3,5 timmar

På hemvägen mot Uppsala/Stockholm gjorde vi ett längre stopp vid Gysinge i Färnebofjärdens nationalpark. Parken består av Dalälvens nedre lopp och dess översvämningsmarker. Vi fick en intressant introduktion i parkens Naturum beläget i gamla stallet vid forsarna. Vi gick stigen längs älven på Mattön, egentligen ett reservat invid parken. En lättgången sträckning med pedagogiska informationsskyltar om bl a bäver, fiskgjuse och död ved.

Sammanfattningsvis en mycket intressant, välorganiserad och trevlig resa. Särskilt tack till resans två ledare Lars Hallgren och Göran Lindwall. Den här resan passade utmärkt in i min plan att kryssa landets nationalparker, det blev två nya (Sonfjället och Hamra). Jag ser fram emot liknande resor till andra parker.