söndag 27 oktober 2019

Var är Andersson?



En liten anekdot ur verkliga livet: Jag har mycket länge varit en fan av författaren Dan Andersson och också med i DA-sällskapet. Ärvde intresset av min mor, som växte upp i södra Dalarna, inte alls långt ifrån DA:s hembygd väster om Ludvika. 

Jag gjorde även några tafatta försök att föra intresset vidare till mina egna barn. När min dotter var 3-4 år besökte vi Luossa-stugan. Den är sen länge platsen för en årlig fest där DA hyllas. 


Det visade sig att jag nog hade förklarat situationen lite bristfälligt för henne. Hon trodde uppenbarligen att denne DA levde där vid Luossa-stugan när vi kom på besök. Efter en stund började hon nämligen upprepat fråga ”Var är Andersson?”, ”Var är Andersson?”, detta många gånger. 

Det tog mig en rejäl stund innan jag förstod. Jag försökte förklara för henne att han var död, men det tog liksom inte skruv hos henne. Hon fortsatte sitt frågande. 



Detta föranledde då ett som jag trodde pedagogiskt besök på Lyvikens kyrkogård i Ludvika där DA ligger begravd. Då kunde jag peka på graven och säga ”Där är Andersson”, ”Där är Andersson”. Jag tror att hon fattade. Hon slutade i alla fall att fråga mer. Hon minns idag inte detta själv primärt, däremot att hon fått det berättat för sig. 

Slutligen ett tack till Mats Hannerz som fick mig att minnas denna lilla historia. Det var i en Facebook-tråd om en annan kulturpersonlighet från samma bygd, nämligen Karl-Erik Forsslund. Mats upplyste om att han ligger begravd på samma kyrkogård som DA. Forsslund förtjänar en egen historia. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar