torsdag 20 februari 2020

En givande eftermiddag vid Skärsjön i mellersta Hallands bokskogsområde


Skärsjön från väster


Jag är en av två ansvariga i Facebook-gruppen "Vandra i Halland". Vi är drygt 500 medlemmar i gruppen. Varannan vecka ordnar vi vandringar, då deltar normalt 5-25 medlemmar beroende på vädret. 



Ett viltvatten mellan Grönbjär och Bockatorpet

Väldigt ofta går vi i Åkulla Bokskogsområde, beläget ett par mil från Varberg och Falkenberg. Men vi har vandrat både vid Kungsbacka och vid Halmstad. Jag bedriver en ständig jakt på nya områden där vi kan vandra. 



Översvämning Kärramosse Gård


Den här eftermiddagen var jag ute och rekognoscerade i ett område där jag själv gått tidigare, men det var några passager jag behövde uppdatera. Detta inte minst med tanke på hur blött det är för närvarande. Går det att komma fram där jag hade tänkt?




Alkärr i kanten av Stegasjön


Det har regnat mycket på sistone, så det var blött ordentligt på många ställen. Vattenståndet var högt i sjöarna och flödet stort i vattendragen. Men jag tog mig fram på de kritiska passagerna och därför blir nästa vandring här.

Längs min väg brukar jag granska skogsbruket med ett kritiskt öga. Ofta ser jag tyvärr negativa företeelser värda att uppmärksamma. Denna gång dök en felaktig markberedning upp. Man gör en sådan för. att förbättra överlevnaden på plantor som sätts lite senare. Men man ska göra fårorna längs höjdkurvorna, inte som här. Skälet är att dylika fåror ger ökad ytavrinning av vatten och därmed erosion av material och utlakning av näringsämnen och gifter.



Felaktig markberedning


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar