söndag 18 januari 2015

Man kan aldrig ta det nog försiktigt i trafiken!



 
I söndags var jag ute och bilade runt i trakten av Örsundsbro strax väster om Uppsala för att spana fågel vid Hjälstaviken och Landsbergaslätten. Fågelskådandet var rätt lyckosamt med kungsfiskare, kungsörn och varfågel på listan.

Men bilfärden höll på att sluta med förskräckelse. Allt gick dock bra, men chocken har dröjt sig kvar. Till saken hör att vägarna väster om Örsundsbro bort mot Biskopskulla och Nysätra är rätt smala, två bilar kan knappt mötas och endast om man tar det lugnt.

Jag kom från Biskopskulla och hade ca 1 km kvar till Örsundsbro. Där närmade jag mig bakifrån en person som gick med en gråhund vid vänstra sidan av vägen i riktning mot mötande trafik. Personen hade neonfärgad jacka och syntes därför på långt håll i det öppna jordbrukslandskapet.

Eftersom vägen är smal på platsen saktade jag ner för att passera personen, höll kanske 40 km per timme då jag var nära. Då plötsligt vrider han (det var en pojke i tonåren visade det sig) sig 90 grader höger och går rakt ut i vägen, uppenbarligen för att korsa den in på en avtagsväg, detta helt utan att se sig för bakåt.

Som tur vad hann jag uppfatta vad han tog sig före och slängde in bilen åt höger där vägen var bredare p g a avtagsvägen. Allt gick på ett ögonblick och jag passerade killen på bara en meters avstånd.

Under andra mer olyckliga omständigheter hade jag inte hunnit väja för honom och hunden eller så hade jag hunnit väja undan och då själv hamnat i diket eller ute på åkern. Konsekvenserna av dessa båda alternativ törs man knappt fundera över.

Mitt i allt detta hann jag se att han när han vände ut på vägen gick och pillade på sin mobil och hade hörlurar i öronen. Han sannolikt därför varken såg eller hörde bilar som närmade sig. Möjligen var han van att gå där längs vägen med hunden i vardagslag när knappt några bilar passerar.

När vi talades vid efteråt lovade han sig själv att inte använda mobilen då han går längs trafikerade vägar. Själv kommer jag att ta det ännu försiktigare och också tuta ordentligt i liknande situationer ifall den gående är nånstans i cyberspace...

Ta det lugnt därute!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar