Gubbanäsans övergång i Femte vik
Nedanstående text är i stort sett identisk med en insändare som publicerades nyss i Sveriges Ornitologiska Förenings tidning Vår Fågelvärld (nr 5, 2015, sidan 51).
En morgon i
april tittade jag från vandrarhemmet ut över parkeringen där, strax innanför
den för fågelskådare populära streckfågellokalen Gubbanäsan, belägen längst ut
på Getterön vid Varberg. Under de få minuter jag tittade anlände tre ensamma
män i varsin stadsjeep. De tog sina tubkikare över axeln och vandrade ut till
klipporna.
Det här är
en typisk bild vid många fågellokaler. Inte just att skådarna kommer i stadsjeepar,
men att de är bilburna, ensamåkande och oftast män. Jagandet efter kryss verkar
göra att alla eventuella miljöbetänkligheter sopas under mattan. I
bekantskapskretsen hör man om bilåkande i hundratals mil för att få ett nytt
kryss. I min naivitet hade jag trott att fågelskådare är miljövänner, men nu
har jag börjat tvivla.
När jag
googlade i ämnet skåda utan bil fann jag några få initiativ från gräsrötterna,
t ex ”Microbirding” i sydligaste Sverige, ”Miljövänlig skådning” i Västerbotten
och ”Ekoskådning” i Närke (se Vår Fågelvärld nr 1 2015). Gemensamt verkar ha
varit att endast några få skådare har deltagit. Ett par av initiativen verkar efter
ett tag ha runnit ut i sanden.
Mitt intryck
är att Sveriges Ornitologiska Förening inte gör något substantiellt för att främja
mer skådande utan bil. Något föreningen åtminstone borde kunna göra är att
berätta för medlemmar och andra hur man tar sig kollektivt till fågellokaler.
Men så är alls inte fallet.
Bland de
vägbeskrivningar som finns hos de regionala föreningarna dominerar bilåkande
totalt (95 % av fallen). Jag har studerat 75 vägbeskrivningar under 15
regionala föreningar, med fem slumpvisa lokaler per förening. I endast fyra
fall beskrev man vid sidan om bilåkande också hur man tar sig dit per tåg, buss
eller cykel. Glädjande var att tre av dessa fanns i min egen regionala förening
Uppland. SOF borde verka för att de regionala föreningarna beskriver kollektiva
lösningar på resandet där sådana finns och är rimliga vad gäller tid och
kostnader.
För att visa
att det kan vara fullt möjligt, utan vare sig anmärkningsvärt större tidsåtgång
eller kostnader jämfört med bil, har jag nedan dokumenterat tre av mig själv
testade fall i Uppland/Gästrikland, utgående från Uppsala:
Hjälstaviken – buss från Uppsala kostar 80 kr t o
r och tar ca 45 minuter enkel resa med väl fungerande byte i Örsundsbro. Man
kliver av i Hjälsta by och har då endast en kort promenad till Hjälstavikens
norra ände. Det är ca fyra mil dit från Uppsala, så vare sig tidsåtgång eller
kostnad skiljer sig märkbart från bil. Kostnaden är snarast lägre.
Fysingen – SL tåg från Uppsala med byte i Upplands Väsby. Detta tar ca 45 minuter inklusive bytet. Tyvärr är det lite dyrt, det kostar drygt 200 kr t o r för en biljett om man inte har SL-kort. Från stationen i Rotebro är det sen en promenad på 15-20 min till Fysingen. Fysingen ligger också ca 4 mil från Uppsala. I detta fall blir den kollektiva lösningen något mer tidsödande och kostsam än bil, men å andra sidan mer vilsam och miljövänlig.
Bönan – den gamla lotsplatsen strax nordost om Gävle. Den ligger ca 12 mil från Uppsala. Det var förvånansvärt billigt och snabbt att ta sig dit. Först Upptåget till Gävle, där byte till buss. Hela resan kostade ca 200 kr t o r. Avsevärt billigare än bil. Det tog knappt två timmar att ta sig dit.
Lokalen Ledskär
på norra Upplandskusten har jag ännu inte prövat. Jag har dock kollat upp
tidtabeller för Upptåget och anslutande buss (UL) från Tierp. Det ser lovande
ut och torde vara billigare än bil och bara något långsammare.
Så ni ser
att det kan fungera att resa med tåg och buss. Det är bara att pröva. Och SOF
borde som sagt kunna göra mer för att främja kollektivt resande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar