torsdag 10 augusti 2017

I sista minuten - en liten lustig historia från en tågresa med SJ


Bild från nätet

Har SJ:s konduktörer varit på charmkurs? Jag var på resa med SJ:s snabbtåg från Stockholm till Göteborg. Vi hade hunnit en bit på vägen. Den kvinnliga konduktören (K) i 40-års-åldern kom genom kupén för att kontrollera biljetterna. 




Bild från SJ:s hemsida

Väl kommen till mig visade jag min mobilbiljett som hon tittade på och då utspelade sig följande samtal:

K: Men du har ju löst Sista-minuten-biljett!

Jag: Ja?

K: Hur gammal är du?

Jag: 67

K: 67? Men du ser ju så BRA (!) ut!

Jag såg väl undrande ut för hon la snabbt till att det var en komplimang. 

För att inte växa till himlen intalade jag mig att jag var objektifierad och utsatt för sexism, således nåt negativt. 

En alternativ förklaring kunde möjligen ha varit att SJ hade nån hemlig notis registrerad på mig, detta med anledning av att mitt tåg i motsatt riktning hade blivit tokförsenat. Och nu ville SJ återgälda sitt tillkortakommande med att smickra mig. 

Bredvid mig satt en ung kvinna, som jag hade småpratat lite med redan och vi hade, som man artigt gör, undrat var man kom ifrån och vart man var på väg. Hon var vad jag kunde bedöma i en svårbedömd ålder mellan 20 och 30 år och hade berättat att hon arbetade som fotomodell i London. Nu skulle hon besöka sina föräldrar i Göteborg.


Jag hade märkt att fotomodellen suttit och smålett under det samtal jag hade haft med den kvinnliga konduktören. 

Det slog mig att ett alternativt händelseförlopp med exakt samma dialog som ovan hade kunnat ske mellan en manlig konduktör och fotomodellen bredvid mig. Dock med siffran 67 utbytt mot 26. Gränsen för Sista-minuten-biljett för unga människor går vid 26 år.

Undrar vad som då skett?  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar