Inlägget nedan publicerades av UNT
Debatts nätupplaga 16 juli 2015:
Almedalsveckan
slutade för en vecka sen. Sociala medier svämmade dagarna efteråt över av
meddelanden om hur bra där var och många deltagare har tackat varandra för de
värdefulla samtalen och diskussionerna.
Men kritiska
röster har också rests, t ex Göran Greider i en ledare i Dalademokraten: ”Det
är inte ett så meningsfullt evenemang”, ”Det är en mediehändelse och inte så
mycket mer.” Han tyckte inte att det var så mycket nytt som kom ut http://www.dalademokraten.se/opinion/ledare/vad-kom-ut-av-almedalen
Ett annat exempel är Soran Ismail som i en kolumn i SvD menade att
”Almedalsveckan hotar demokratin.” Han utvecklade sig att Almedalsveckan är
”ryggdunkarnas och de osunda relationernas högborg” och att det ”är obehagligt
med minglandet mellan journalister och politiska opponenter” http://www.svd.se/nyheter/inrikes/soran-ismail-almedalsveckan-hotar-demokratin_3715936.svd
Jag vill lägga
till ytterligare en kritisk dimension som handlar om hur alla deltagares resor
till och från Visby belastar atmosfären med koldioxid från de fossila bränslen
som driver flygplan och färjor. Med tanke på att mängder med representanter för
miljöorganisationer och miljömyndigheter varit närvarande under veckan är jag
ytterst förvånad över att denna fråga inte redan väckts.
Almedalsveckan
har vuxit mycket kraftigt över tid. Årets vecka lockade enligt Almedalskansliet
drygt 25000 deltagare, de allra flesta kommer med flyg eller färja från
fastlandet. Min beräkning landar på ca 2 miljoner kg koldioxid för resandet
mellan fastlandet och Visby. Det motsvarar mängden från en modern bil som körs
330 varv runt jordklotet. Analysen bygger på uppgifter från Almedalskansliet
och har använt Naturvårdsverkets verktyg för beräkning av tjänsteresors
koldioxidavtryck. Till denna mängd kommer givetvis utsläpp från resande på
fastlandet för att ta sig till och från t ex Arlanda eller Nynäshamn och för resande
på Gotland.
Den framräknade
mängden koldioxid är mycket stor men ändå givetvis en mycket liten del av
Sveriges samlade utsläpp. Men symboliskt och politiskt är det en betydande
mängd. Jag menar att detta fossilbränslebaserade resande av makthavare i
regering, riksdag, myndigheter, företag och diverse andra organisationer inte
är något bra föredöme för landets medborgare. Det är inte trovärdigt av
makthavarna att kräva restriktioner av medborgarna i syfte att begränsa
växthuseffekten om man samtidigt sätter i system att åka till Visby enkom med hjälp
av fossilbaserat bränsle.
Jag föreslår
att Almedalsveckans huvudarrangörer i form av riksdagens partier tar sig en
rejäl funderare på värdet av ett evenemang som Almedalsveckan. Om man bedömer
att veckan har stort värde, vilket jag utgår ifrån, föreslår jag att den läggs
på en plats dit alla kan resa miljövänligt. Soran Ismail föreslog i SvD av
andra skäl Kumla. Jag tycker att
Stockholm eller någon annan större ort längs järnvägens stambana i
Mellansverige vore mer rimligt. Om veckan fortsatt ska vara i Visby måste
flygplan och båtar drivna av biobränsle sköta trafiken.
Hans-Örjan
Nohrstedt, Uppsala
Docent vid
Sveriges lantbruksuniversitet, SLU
PS Det av UNT publicerade inlägget är en kort version av ett tidigare längre inlägg av mig på denna blogg, där finns dels detaljer om beräkningarna, dels lite satir över deltagarnas twittrande från Almedalen: http://hans-orjan.blogspot.se/2014/07/almedalsveckan-ett-miljomassigt.html
PS Det av UNT publicerade inlägget är en kort version av ett tidigare längre inlägg av mig på denna blogg, där finns dels detaljer om beräkningarna, dels lite satir över deltagarnas twittrande från Almedalen: http://hans-orjan.blogspot.se/2014/07/almedalsveckan-ett-miljomassigt.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar