onsdag 9 juli 2014

Fint att promenera längs Ljusnans strand i Järvsö


 

Många är vi väl som bara passerat Järvsö på väg till eller från fjällen. Eller möjligen stannat och intagit färdkost på någon av genomfartsgatans många pizzerior. Järvzoo och downhill MTB lockar numer många till Järvsö. Järvzoo besökte jag själv förra året med två av barnbarnen och det var verkligen en höjdare, både för barn och vuxna. Där finns alla svenska däggdjur i stora hägn, dessutom alla svenska ugglearter i voljärer.

Området mellan genomfartsgatan och Ljusnan är mycket vackert och var för mig i stort sett okänt, detta trots att jag passerat Järvsö massor med gånger. På en resa genom Hälsingland bodde vi nu en natt i Järvsö, på vandrarhemmet Gästgivars beläget en bit ner mot Ljusnan. Vandrarhemmet kan verkligen rekommenderas. Det ligger på övervåningen till en gammal verkstadslokal inrymd i ett falurött hus. Rummen är bra, köket likaså och värdparet mycket välkomnande och hjälpsamma.

 


 
Och omgivningarna ner mot Ljusnan är mycket fina. Jag hann med både en kvälls- och en morgonpromenad. Från vandrarhemmet är det en knapp km ner till den stora badplatsen. Man passerar på vägen dit låglänta marker med en del vattenspegel. Enkelbeckasin lät höra av sig där flera gånger. På morgonen låg dimman tung. I vägkanten sjöng törnsångare och lövsångare.
 



Badplatsen är rejält stor. Tyvärr var vattnet förorenat, det satt en skylt med ”Otjänligt vatten” i strandkanten. Trist värre, jag var som vanligt badsugen. Det framgick inte vad som förorenat vattnet. På kvällen flög två småspovar uppströms längs älven. På morgonen vilade ett 50-tal vitkindade gäss i solen på andra sidan.

 
Från badplatsen kan man gå en stig fin genom en fårhage i riktning mot kyrkan. Jag tog den vägen på min morgonpromenad. Älven var spegelblank och vattnet strömmade sakta fram. Från Järvzoo hördes vargarna yla, de ville väl ha frukost.
 

 

Efter att ha passerat under stora vägbron i riktning österut når man Kyrkön, en ö i vackert läge som är en del av en rullstensås. Där finns kyrkobyggnaden, församlingshem och begravningsplats. Kyrkan är stor och tung, den stod färdig 1838 och ersatte då en för liten medeltida kyrka. En vacker kyrkobåt fångade mitt intresse där den låg förtöjd i strandkanten.
 

 


 
Kyrköns östra och södra del är ett naturreservat på drygt 5 hektar. Där växer gammal tall och granskog. Man kan hitta rosenticka och violticka. I reservatet finns en stig att vandra runt på. Tyvärr fick jag inte tid att titta närmare på den delen av Kyrkön, det får bli en annan gång. Frukost och avfärd väntade.   

Det var för mig överraskande fint att lämna allfarvägen i Järvsö och upptäcka det vackra området ner mot älven. Det var mycket fint att promenera där och många fåglar att lyssna till eller titta på. Utmärkt övernattning fanns också som sagt. Till nästa gång ser jag fram emot att man fått bukt med vattenföroreningen i älven så att jag kan ta det där uppskjutna badet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar