torsdag 3 mars 2016

Mycket marint skräp på stränderna söder och norr om halländska Glommen


En sydlig gäst från Egypten vid Olofsbo

Under de tre månader jag nu bott i Glommen i Halland har ett av de stora nöjena varit att ströva längs stränderna. Omväxlande har det blivit söderut eller norrut, detta beroende på vindar och lusten. Enkel väg brukar turerna bli cirka fem kilometer. På det viset har jag frekvent täckt in sträckan från Kågeröd/Olofsbo i söder till Koggerudden/Stranninge i norr. 



Ihopsamlat Korshamn-Tången. Skoskydden var fler än sånglärkorna

Det jag mest intresserat mig för är fågellivet, den dynamiska strandlinjen och vad som formar den, samt inte minst möten med människor. Speciellt på helgdagar, men ibland också på vardagar möter jag människor som är ute i samma ärende som jag. De, liksom jag, verkar oftast uppskatta en stunds samtal om naturen och allt möjligt annat. Fågellivet har jag skrivit en del om i mitt tidigare inlägg som handlade om min första tid i Glommen. Det har fascinerat mig. Processer i strandlinjen har jag planer på att återkomma till i ett särskilt inlägg.




Skoskydd i snöslask, Tången

Här ska det dock handla om en mer tråkig aspekt på dessa mina strandpromenader, nämligen allt skräp som jag stött på längs vandringarna. Jag har svårt att bara gå förbi det utan åtgärd. Det jag brukar göra är att ta ett foto och sen förstås plocka upp skräpet och ta med det hem. Ett tips er andra är att alltid ha en liten kasse eller ryggsäck med ut så att skräpet kan tas med hem. Tyvärr brukar jag ibland glömma det själv. Några foton på det eländiga skräpet visar jag i detta inlägg.




Burk från CocaCola på Tången

För att uppmärksamma problematiken för andra brukar jag också lägga bilder både på Twitter och Facebook. Jag har ett twitterkonto som heter @Hansorjan. På Twitter finns en s k hash-tag som heter #ettskräpomdagen. Med hjälp av att lägga till den i ett meddelande (tweet) kan de som är intresserade av ämnet uppmärksammas. På Facebook är jag med i ett par lokala grupper (Glommen respektive Falkenberg) inom vilka jag brukar sprida lite skräpbilder.




PET-flaska från Mexico på Tången, sällskap av okänt ursprung

Det är min bestämda uppfattning att nästan allt skräp på stranden har sitt ursprung ute till sjöss. Det har ramlat eller slängts i från båtar och sen flutit eller blåst till land. På bilderna kan ni få en uppfattning om vad det är för skräp det handlar om. Mycket är plast i olika former, t ex förpackningar och skoskydd. Dryckesburkar av aluminium är också mycket vanliga.




Badboll från Köpenhamns flygplats, Koggerudden

Bilderna är med ett undantag (sista bilden) från den redan nämnda sträckan från Kågeröd/Olofsbo till Koggerudden/Stranninge. Med det här inlägget vill jag bidra till att färre slänger skräp ifrån sig och att fler hjälper till att plocka upp efter skräppellarna.




Ihopsamlat på Koggerudden

Det pratas om att det finns ett s k producentansvar att se till så att förbrukat material samlas in och återvinns. Detta fungerar helt tydligt inte. Jag vet inte vad som måste till för att det ska fungera bättre. Mycket högre pant skulle nog kunna bidra. Och pant på fler varugrupper än burkar och PET-flaskor. Pant på skoskydd verkar sannerligen behövas! De var ju fler än sånglärkorna...

Bilderna ovan visar exempel på sådant jag kunnat ta med från stranden. Kvar finns allt stort och tungt skräp som stora plankor med spik i, enorma plastsjok och delar från båtar. Det kräver maskiner för insamling. Hoppas kommunen gör det ibland.


Trålboll på Tångens strand

Skräpet är globalt helt uppenbart. Det vi hittar här på denna lilla strandremsa i Halland har, som visats exempel på här, sitt ursprung lite varstans: Danmark, Egypten, Mexico... Det gör att politiska åtgärder måste sättas in över landsgränserna.

Det pratas idag mycket om det marina skräpet och de enorma mängder som flyter omkring på världshaven. I Skagerack och Kattegatt är det tydligen en medsols ström med skräp som Bohuslän drabbas värst av i Sverige. Halland får uppenbart också sin beskärda del.


Norrländskt guld upphittat i Apelviken




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar