onsdag 10 januari 2018

LRF, Svensk Mink och LandLantbruk blandar ihop veganer med djurhållningssabotörer


Säg den glädje som är beständig. Jag är sällan överens med LRF, speciellt inte med merparten av organisationens retorik i olika sakfrågor. Jag delar dock LRF:s syn på hur man bör visa sympatier för dom som utsatts för djurhållningssabotörernas aktioner. Detta gladde jag mig åt ända tills det kom ett, i mitt tycke, slag under bältet mot framförallt veganer, vilka jag i mångt och mycket sympatiserar med. Själv är jag inte vegan, men väl vegetarian.

Jag är aktiv på Twitter och det är också några företrädare för LRF. Via en tweet från en av dom fick jag upp ögonen för en film på Youtube som relaterar till detta med kriminella djurhållningssabotörer. Filmen avhandlar ett LRF-möte i Västra Götaland vilket tydligen kommit till för att diskutera många djurägares oro över kriminella aktioner mot den egna verksamheten. Filmen har lagts upp på Youtube av tidningen LandLantbruk. 

I den filmen görs två "utfall" mot veganer som jag uppfattar nästan som "hets mot folkgrupp", detta i och med att veganer som kollektiv misstänkliggörs och obehagligt blandas samman med de extrema och kriminellt belastade ALF-aktivisterna. 

Det är två inslag i filmen som är problematiska: 

1/ Vd för Svensk Mink får breda ut sig om att han uppfattar att det finns en strategi bland djurhållningssabotörer att ta sig in på utbildningen till djurskyddshandläggare. Han exemplifierar detta med att en del studerande på studiebesöken frågar efter veganmat och att man ställer kritiska frågor på samma våglängd som djurrättsrörelsen. Detta är inget annat än ett utpekande av veganer som suspekta och potentiellt kriminella. Utifrån betraktat kanske det för djuren rentav vore en Gud-i-behaglig gärning med fler kritiska studenter på den utbildningen. Men vill man bara ha mesar och medlöpare till kött- och pälsproducenterna på utbildningen, jag då blir hans oro och utfall begripligt. Jag vet inte vad han tänkt sig i förlängningen? Ska det bli åsikts(födo)registrering och intagningsprov i form av att äta hamburgare?  

2/ En annan del i filmen som också pekar ut veganer som kollektiv är när en reporter först refererar ett föredrag av en LRF-representant och sen intervjuar samma person efteråt. I det inslaget används begreppet "veganaktivist" som synonymt med potentiellt kriminella element likt ALF. Vegan är det således även i detta inslag suspekt att vara. "Vegan" är den som inte äter animalier. "Aktivist" är den som försöker påverka politiska beslut, t ex genom grundlagsskyddad verksamhet som t ex demonstrationer och annan opinionsbildning. En "veganaktivist" är således inte självklart en potentiellt kriminell på det sätt som inslaget låter påskina. 

Jag själv är visserligen inte vegan, men vegetarian och äter således i huvudsak vegetabilier. Jag sysslar en hel del med opinionsbildning i riktning mot mer vegetabilier och mindre animalier. Det skulle inte förvåna mig om LRF-representanter snart börjar kalla mig "vegetarian-aktivist" och låter påskina att även det är potentiellt kriminellt. 

Nedan länk till den aktuella filmen:


http://www.landlantbruk.se/lantbruk/fim-djurrattsrorselsen-forsoker-ta-sig-in-pa-utbildningar/


Filmen har producerats och lagts ut på Facebook av tidningen LandLantbruk. Tidningen är därmed en megafon för det misstänkliggörande av veganer som Svensk MInk och LRF ägnar sig åt. Visserligen är det bra att denna typ av möten får journalistisk bevakning men det har ju kunnat vara en mer reflekterande reporter. Att tidningen lagt filmen på Youtube tyder på att man anser att inslaget och dess budskap har ett bestående värde. Jag tycker att tidningen borde göra en pudel och ta bort filmen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar