onsdag 3 januari 2018

Flygvapnets s k Julgransflygningar


För några veckor sen var jag inne i Falkenberg för att hämta ut mitt nya pass hos polisen. Då som från ingenstans dånade ett dussin Jas Gripen in över stan, formerade som en julgran. Jag var helt oförberedd, hukade och skyndade in hos polisen. "Där rök er resursförstärkning", sa jag till den kvinnliga polisen som tog emot mig i passutlämningen. Den kvinnliga polisen var tacksam att bli upplyst om vad det var för ett hemskt dån hon hört utanför. Försvarsmakten hade tydligen inte ens behagat informera Polismakten, i alla fall hade informationen uppenbarligen inte trängt ut i organisationen. Man får hoppas att detta inte är symtomatiskt för samverkan mellan de två myndigheterna. 

I väntan på passet hade jag upptäckt att det på Facebook började flöda av muntra erkännanden typ "Nu såg jag den!", d v s den flygande julgranen. Jag fick mitt pass och väl ute på gatan började jag fundera över det skedda. Jag undrade bland annat vad detta julgransflygande kostade och dristade mig till att skicka ut en fråga av den arten på Facebook. Som tyvärr är vanligt på Facebook, där man ofta möts av glåpord när man problematiserar olika samhälleliga företeelser, följde en del trista kommentarer likt "glädjedödare". 

Dock lät jag mig inte nedslås utan i vanlig ordning ville jag veta mer. Via en kontakt på Twitter fick jag en länk till Försvarsmakten. På hemsidan där fanns en del information om dessa julgransflygningar. De verkar ha pågått en längre tid och det flyger tydligen omkring julgranar lite varstans i Sverige. Det verkar finns tre syften med dessa flygningar; 1/ att visa upp att Sverige är krigspotent i luften, 2/ att ge tillfälle för angelägen övning, och 3/ att på ett omtyckt sätt uppmärksamma den annalkande julen. Det fanns dock en del i mitt tycke väsentliga frågetecken som inte fick nåt svar när jag läste på hemsidan. Så jag skickade en formell skrivelse till Försvarsmakten med följande två frågor:




I väntan på svaret från Försvarsmakten hann jag med att göra följande reflexion på Facebook:




Ett sådant beteende av Försvarsmaktens pansartrupper som beskrivs i mitt Facebook-inlägg tror jag ingen skulle acceptera eller tycka om, möjligen förutom de största krigshetsarna. Men för flygvapnet går det tydligen bra.

Svaret från Försvarsmakten på mina två frågor lät sig dröja. När jag inte hört på en vecka så fick jag påminna. En referens till Förvaltningslagens paragraf 4 brukar vara tillräckligt för att myndigheter ska vakna till. Där står lite diffust att svar på frågor från medborgare ska ges "så snart som möjligt". Det blev reaktion direkt och jag fick veta att mitt ärende var under beredning. Bara nån dag därefter fick jag veta att svaret var färdigt, men de undrade hur jag ville ha det. Hämta på plats eller få ett brev var alternativen. Myndigheten svarar inte per mejl likt andra myndigheter fick jag veta. Märklig ordning tycker jag, precis som om det var några statshemligheter jag skulle få ta del av.

Efter julhelgen, dryga två veckor efter det att jag skickat mina frågor, ramlade så ett brev ner i brevlådan. Spännande, jag har aldrig fått brev förut från "Försvarsmakten Högkvarteret". Låter nästan som ÖB Bygdén själv välsignat svaret. Han är ju förresten från Flygvapnet.




Svaret var förvånansvärt ordrikt, hela 1,5 A4-sida. Trots det blev jag inte så mycket klokare.

Kostade nåt extra det gjorde tydligen inte dessa julgransflygningar. Flygandet rymdes väl inom det antal flygtimmar som tilldelats av "uppdragsgivaren" (regeringen?).  Detta trots att planen i Falkenbergs-fallet på hemväg till Såtenäs, där de kom ifrån, gjorde en extrasväng upp över bland annat huvudstaden. 

Krigsrelevansen av julgransflygningen var enligt svaret tydligen att ge tillfälle till "kraftsamling". Julgransflygningen föregicks av ett fingerat anfall med fiktiva missiler mot nåt fiktivt sjöstridsmål . Sen samlades man efter detta i julgranen och slajdade över Mellansverige. Intressant är att de tolv planen under det fiktiva anfallet delades upp i grupper om fyra plan. Min slutsats av detta är att flyga i form av en julgran saknar all krigsrelevans. Det handlar bara om nån slags PR-uppvisning. Tänk er en sån här formation i krig - en fiende skulle med en välriktad missil mot det första ledarplanet sannolikt lätt kunna sänka hela gran(n)låten.

Det står i svaret också att julgransflygningarna är "uppskattade". Hur vet Försvarsmakten det, kan man undra. Någon opinionsundersökning har i alla fall inte jag hört talas om. Sannolikt baserar man sig på ett antal positiva hejarop på sociala medier. 

Sammanfattningvis:

Vad julgransflygandet kostar fick jag inte veta. Det verkar helt sakna krigsrelevans och är endast ett PR-jippo. Om de ryms inom flygtimmar i uppdraget tycker jag de kunde lägga dessa på krigsrelevanta övningar, alternativt att "uppdragsgivaren" kunde minska anslaget i motsvarande utsträckning. 

Försvarsmakten verkar inte heller reflektera över om en uppvisning av ett dödligt krigsmaskineri är ett lämpligt sätt att uppmärksamma den annalkande julefriden. Jag tycker att det är direkt olämpligt. I påsk skulle det möjligen mer logiskt anknyta till död och förintelse. Det sistnämnda förstås skrivet med ironi.  









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar