söndag 16 december 2018

Vandra i Varberg och Falkenberg 2019






Planerade vandringar

10 och 24 mars. Kolla på FB-gruppen "Vandra i Varberg och Falkenberg".

Genomförda vandringar

Söndag 24 februari: Vi gick två rundor med utgångspunkt från Sibbarps kyrka. Totalt 12 km. Vi var 22 personer på första rundan och sen 15 som fullföljde hela sträckan. Vi tittade på ett par fornminnen längs vägen, bl a den tusenåriga Åsmunds källa.



Söndag 27 januari: Älvasjön runt (6 km, lätt) plus Skogsbostigen (5 km, krävande). Vi tar ett tiotal som gick. På natten hade det kommit nästan två decimeter snö. Så särskilt den kuperade Skogsbostigen blev rätt jobbig. 






Söndag 13 januari Björkasjön runt 6 km. Vi var ett dussintal som gick i duggregnet, skönt trots det. Fikapaus i det nya regnskyddet vid sjön på Älmebjär-sidan. 




En gemensam vandringsgrupp för Varberg och Falkenberg 

Nytt för året blir att vi slår ihop oss med FB-gruppen "Vandra i Varberg". Elisabeth Hedlund, som leder och administrerar den gruppen, och jag träffades 21 december. Vi enades om följande:


  • FB-gruppen döms om till "Vandra i Varberg och Falkenberg", så även detta mitt blogginlägg 
  • Elisabeth fortsätter att administrera FB-sidan
  • Vi ordnar två vandringar per månad, ömsom långa (10-15 km), ömsom korta (5-6 km)
  • Elisabeth leder företrädesvis de korta, och jag de långa 
  • Datum, vandringsområde och samlingsplats anslås främst i FB-gruppen, men till att börja med även i detta blogginlägg
  • Transporterna till vandringarna bör när så är möjligt ske genom samåkning eller kollektiva transportmedel

Följande söndagar under vårterminen blir det lite längre vandringar på 10-15 : km

27 januari, 17 februari, 24 mars, 14 april, 12 maj och 9 juni

Notera dom gärna redan nu. Datum för de korta vandringarna är ännu inte bestämda, men kommer att bli emellan de nämnda. Vilka vandringar det blir de enskilda söndagarna är lite beroende av vädret.

Så bevaka framförallt FB-gruppen för att se vilka evenemang som är på gång. Men som sagt tillsvidare även detta blogginlägg. 

Anmälan till de långa vandringarna görs alltid som sms till mig, senast kl 19 kvällen innan på 072-5050102.





Var och en deltar på egen risk. 

Bli gärna medlem i Friluftsfrämjandet. Gå in på hemsidan för att gå med. Vill minnas att det kostar 360 kronor per år. Då blir du medlem i en organisation som främjar barns, ungdomars och vuxnas deltagande i friluftsliv, utbildar ledare samt bevakar friluftslivets intressen i samhällsplaneringen.  



  

Vad jag gör på sikt med detta blogginlägg vet jag inte just nu, men jag kan tänka mig att det blir lite flödigare berättelser om olika vandringar vi gjort, både i ord och bild. Sådant kommer också i FB-gruppen, men där finns inte så mycket plats att breda ut sig. Noteras kan att både Elisabeth och jag tycker om att både berätta och fotografera. 

Hoppas att du dyker upp därute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar