måndag 14 december 2020

En lång dagstur väster om sjön Mäsen, vid Nösslinge i Halland


Oj, det blev en rejäl dagstur. Sträckan var hela 21 kilometer och tog sju timmar. Det var 4 december och dagen kort, jag var ute från gryning till skymning. Det ångrade jag verkligen inte. För det första är det skönt att ta ut sig rejält. För det andra var landskapet variationsrikt med olika naturtyper och markanvändning. Faktiskt en av de allra bästa dagsturer jag gått i Halland. Vi får se efter repetition om det bara var nyhetens behag, men det tror jag alls inte. 

Inom Facebook-gruppen "Vandra i Halland" brukar vi gå 7-15 km, nästan alltid som rundturer med start och mål på samma plats. Några deltagare har uttryckt önskemål om att ibland göra ännu längre dagsturer, på dryga 20 km eller så. Jag nappade direkt på den idén. Den dagstur jag redovisar här var en rekognoscering.



Röd sträckning Hallandsleden, heldragen svart den kompletterande 
sträckning jag gick, och streckad svart en möjlig genväg 

Hallandsleden är främst gjord för att gå flera dagsetapper och ligger utdragen som ett snöre genom Halland. Start och mål är olika för en enskild dagsetapp. Transporterna blir alltid problem. Men man kan använda Hallandsleden för en rundtur genom att gå en bit på leden och sen komplettera den med egen påhittad slinga tillbaka. Precis så gjorde jag i detta fall, se karta ovan. 

Det var en för årstiden vanlig grå dag med några grader över nollan, när jag gav mig av mot Nösslinge och sjön Mäsen strax i närheten. Dagarna är inte långa så här års, så jag gav mig av tidigt. Jag bor i Glommen vid kusten strax norr om Falkenberg och hade en knapp timmes körning över Björkäng-Tvååker-Grimeton-Rolfstorp-Skällinge. Att resa med buss är inte att tänka på, det finns inga turer. Dock, för att vara lite mer miljövänlig, har jag en el-bil. 

Parkerade gjorde jag i en vägkorsning vid Rydbo i slingans sydöstra hörn,  En alternativ parkering är vid Grimmareds kyrka i nordväst, där finns utrymme för många bilar. Jag var på plats vid 8.30, det var bra för jag hade en lång dag framför mig. Det hade ljusnat fullt tillräckligt. Och det skulle inte vara ljust längre än till kl 16.



Rundan är som en triangel med Hallandsleden utgörande östra och norra sidan, samt egna vägar och stigar i väst-sydväst. Underlaget varierar mellan stigar, små grusvägar och asfalterad mindre väg. Jag valde att vandra motsols, detta för att ha det, som jag trodde, mest lättgångna mot slutet. Det visade sig vara en bra chansning, för sträckningen mot norr längs Mäsen visade sig vara den mest krävande. I alla fall den första halvan. Det var en smal skogsstig och dessutom ett par riktigt besvärliga hinder. 


Detta i form av dels en omfattande översvämning, dels en omkullfallen stor bok. Dessa gjorde att jag fick klänga mig fram i den lite besvärliga branta slänten intill. Jag har gjort en "felanmälan" till Varbergs kommun. 




Därefter var det lättframkomligt. En del glest trädbevuxen inägomark kantad av rejäla stenmurar, Trots att leden här går rätt nära Mäsen, ser man inte mycket av sjön. Vid Jylatorp ligger ett sommarstugeområde, där ser man dock över taken ner mot sjön. På andra sidan sjön i norr skymtar kyrkan i Karl Gustav. Den hade jag som start och mål då jag förra året gick runt sjön Oklången.

https://hans-orjan.blogspot.com/2020/03/en-vandring-runt-sjon-oklangen-i-halland.html?m=1

Efter Jylatorp är det lättgånget på grusväg, ända till vandringens nordöstra hörn och sen en knapp kilometer västerut. Därefter följer skogsstig ett tag. Tyvärr har nån skogsmaskin kört sönder stigen där längs några hundra meter. Men det var inga problem att komma förbi.




Det bar snart av neråt mot de öppna markerna vid Grimmared. På ett mindre hygge i utförsbackarna ser man kyrkan långt bort (första bilden i detta inlägg). Väl nere i jordbrukslandskapet ser man direkt Valasjön mot norr med ett brant berg till vänster. Där häckar säkert ett och annat spännande, det är nämligen ett fågelskyddsområde. 



När man närmar sig Grimmared bör man, som kartan visar, gå vägen på ostsidan om berget Byarås. Då slipper man trafiken på stora vägen genom samhället. Det är också en vacker väg över de öppna markerna. I början är det många hasselbuskar längs vägen. Böttesgård som man passerar är en vacker gård. Läget är sånt att man kommer att tänka på Norge eller Island. 



Grimmareds kyrka är i min smak. Jag tycker om de gamla, ofta små kompakta, halländska kyrkorna. Några har jag förvandlat till akvarell. För nåt  år sen fick jag tips om att Grimmareds kyrka var fin och kunde vara ett tentativt motiv. Men jag får ta mig en funderare. Det visade sig nämligen att Grimmareds kyrka inte ligger i Halland utan i Västergötland. I luckorna längst upp i tornet sitter Västergötlands landskapsvapen. Grimmared ligger i alla fall i Hallands län. 



Resterande del av rundan, från Grimmared och ner till startpunkten vid Rydbo i sydost, går nästan uteslutande på små vägar, varav knappt hälften på asfalt. Det är mycket lite trafik, om ens någon. Den här delen av vandringen är inte endast en transportsträcka. 




Det finns ett parti som inte får missas: se karta nedan. Stigen är en halv kilometer. Man går först en bit längs en bäck, sen över den och in i ett fantastiskt fin skogsbestånd. Det är glest och främst bestående av äldre tall. En rätt stor myr finns sen på vänster han innan man kommer upp på en asfalterad väg. 




I det här skogen såg jag en skogsduva. Så här års är fågellivet annars ganska lugnt. Nära Böttesgården såg jag en jorduggla. Ormvråk och spillkråka hördes då och då. Småfågel finns en del, talgoxe och blåmes förstås. Jag såg inga märkvärdigheter. Dock kan tilläggas att jag inte alls gick in för skådandet. Däggdjur såg jag inga alls. Överlag ser jag nästan aldrig några däggdjur på mina turer i Halland. 

 

Vid 15.30 var jag tillbaka vid bilen i Rydbo. Det började skymma. 


En dryg vecka senare gjorde jag turen igen, denna gång i sällskap av kärestan Lena. Vädret var detsamma. Turen tog även då sju timmar, trots att vi tog två raster. På min egen endast en rast. Vi gick lite fortare, sannolikt därför att jag inte behövde stanna ideligen och läsa kartan (appen Hitta på mobilen), jag kände ju igen mig från förra gången. 

En glädjande nyhet var att översvämningen var helt borta. På första gården vi gick förbi på morgonen mötte vi två jägare som berättade att översvämningen orsakats av en igensatt vägtrumma. Detta hade åtgärdats under veckan som gått. 

Lena har på sin mobil appen Wikiloc som registrerar vandringar. Bland annat topografin. Det framgick bland annat att totala stigningen var 400 meter fördelade på ganska många backar. 

https://sv.wikiloc.com/spar-vandra/vaster-om-masen-grimmared-62189734




Avslutningsvis: Det här är en lång runda. På kartan överst har jag markerat en möjlig genväg som ungefär halverar sträckan. Det blir då två milrundor att välja på. Underlaget längs denna genväg är grus ända från Grimmared och nästan fram till Hallandsleden i  öster. Den slutar med en slinga inte mer än 200 meter från leden vid Mjölkesjön. Det borde vara fullt möjligt att gå den sträckan fritt genom skogen. Jag har inte testat än, det återstår. 


Bakgrund

Under ett par år har Elisabeth Hedlund i Grimeton och jag arbetat på att skapa en informell grupp för vandring på Facebook "Vandra i Halland". Vi brukar året om varannan söndag genomföra en vandring i lämpligt område i Halland. Ibland går vi på etablerade leder, ibland på såna vi själva upptäckt. Sträckan är vanligtvis 7-15 kilometer. Många gånger har vi varit i Åkulla bokskogsområde i mellersta Halland och nyttjat de 12 leder som finns där. Andra områden vi återkommande besöker är till exempel Sandsjöbacka, Stora Neden, Skärsjön, Biskopstorp, Haverdal och Prins Bertils promenad. 

Antalet medlemmar i gruppen har formligen exploderat sen covid-19 gjorde entré. Innan (mars 2020) var vi 400 medlemmar, nu 3200 medlemmar. Många har upptäckt glädjen i att vara ute i naturen, detta som lindring mot corona-ångest och stillasittande. En enskild vandring i gruppen har som mest lockat 40-talet deltagare. Flertalet medlemmar i gruppen ser den sannolikt mest som en källa för tips på vandringar. Efter de organiserade vandringarna skriver vi alltid en rapport och lägger  ut. Detta gör även många enskilda som varit ut på egen hand. Vi höll på med våra vandringar ända fram i november. Därefter blev myndigheternas corona-råd ytterst stränga och vi lade då verksamheten på is. 


Litteratur 

Danielsson, S. 2020. Vandra Hallandsleden. Calazo Förlag AB. 213 sidor. ISBN 978-91-88779-45-8


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar