torsdag 12 mars 2020

En vandring genom Bergs respektive Yttra Bergs naturreservat i Halland



Jag är en av två ledare i Facebook-gruppen "Vandra i Halland". Vi ordnar vandring varannan helg och går då mellan fem och femton kilometer. Gruppen har knappt 600 medlemmar, normalt deltar 15-20 vid en enskild vandring. I egenskap av ledare är jag ständigt på jakt efter nya områden lämpliga för vandring i grupp. 

Kartan (faktiskt vägkartan 1:100000) är det första verktyget att hitta presumtiva kandidater. Det ska helst gå att göra en rundtur och sträckan ska vara tillräcklig. Detaljkoll gör jag med hjälp av mobilens appar Hitta och Google Maps. Området bör finnas maximalt tre mil bort och det får gärna vara möjligt att åka kollektivt. 



Tidigare har jag flera gånger gått Boa kyrkstig mellan Okome kyrka och byn Boa vid Yngeredsforsdammen i Ätran. Några kilometer norr om Boa ligger Bergs naturskog och Yttra Berg naturreservat. Av kartorna att döma verkar det saknas stig/väg däremellan. Men jag tänkte att det borde gå att komma fram där, jag kan inte vara den förste som tänkt tanken. På kartan kunde man se en liten kraftledning, under sådana brukar det oftast finnas uppgångna stigar. 

Den här dagen var det fint väder. Jag åkte via Okome till startpunkten vid Boa. Det kan tilläggas att den vandring jag tänkte göra också kan starta i norr vid Yttra Berg. Men för mig, som bor nära Falkenberg, innebär det avsevärt mindre körning att starta vid Boa.

Från Boa går det en mindre skogsbilväg norrut. Efter ett tag korsar den under kraftledningen och rundar en liten bergklack. Strax därefter viker vägen av österut, då är man framme vid en bäck som utgör södra gränsen för Berg naturskog. Ett skutt över den och så är man inne. 



Jag höll lite till vänster om den höjd som ligger i kraftledningsgatan. Där uppenbarade sig en gammal granskog med många döda träd, stående eller fallna. I reservatet på 140 hektar finns grov granskog, tallskog, bokskog och blandskog. Skogen har uppkommit genom självföryngring i ett öppet landskap präglat av bete och bränning. Några granar är uppemot 40 meter höga. Nötkråka lyfts fram som karaktärsfågel tillsammans med en rik förekomst av olika hackspettar.



Bara ett par hundra meter bort fann jag den uppmärkta stig som leder runt i reservatet. Mitt lokalsinne sa mig att jag skulle gå till höger. Det visade sig rätt, efter nån kilometer kom jag till den avstickare som leder till parkeringen vid reservatets nordgräns. 



Vägen vid parkeringen leder åt två håll. Jag skulle nu vidare till Yttra Berg. Gick därför åt höger. Efter ett tag och ett par korsningar dök Yttra Berg upp. Vilken kontrast mot den grovvuxna granskogen. Här är det ett gammalt odlingslandskap. Mycket sten har plockats och ligger i högar lite varstans. Gamla ekar och hasselbuketter är vanliga. Odling har skett här åtminstone sen 1600-talet.



Området är höglänt och utsikten magnifik. Det ligger över högsta kustlinjen, varför moränen är osvallad. Det betyder att marken innehåller även fina jordfraktioner som ler, mo och mjäla. Det gör marken jämförelsevis bördig. Detta var ett av skälen till att man tidigt bosatte sig i höglägen. En annan orsak var att risken för frost var mindre (kall luft är tyngre än varm, och sjunker därför nedåt längs sluttningar.  



På Yttra Berg finns idag två gårdar. Centralt placerad inom reservatet finns Aronsgården. Den har anor från 1600-talet och är försedd med halmtak. Huset ägs av staten. En del lieslåtter sker fortfarande av kulturhistoriska skäl. Stora Stockäng en bit från gården slås varje år av Gällareds Hembygdsförening. 

Jag gick förbi där och svängde efter ett tag in på en mindre väg som går mot sydväst. Min plan var att gå däråt för att så småningom stöta på Boa kyrkstig och då ta den sista biten tillbaka till Boa. Den här vägen var rätt trivial, lätt att följa och mestadels kantad av trist granskog. Alldeles innan slutet av denna väg passerar man Stora Pipsjön på höger hand. Då har man strax innan ånyo kommit in i reservatet Bergs naturskog, i dess västra del. En rätt vacker sjö, men man får bemöda sig att gå några meter genom skogen för att komma fram till den och se den i sin helhet. En rostig pump står övergiven i skogen. Lite längre bort en tunna. Alldeles därefter dyker en jaktstuga upp. Några meter till och sen är vägen slut.



Nästkommande kilometer blev det fri gång genom skogen. Det blev inte helt oproblematiskt. Mobilen, som jag normalt orienterar med, behagade lägga av på grund av livlig mejl-trafik som uppstått i ett trängande ärende. Men det var ändå ganska lätt att hitta, bara att gå ungefär rakt söderut. 

Intressant var den första halvan. Den har mycket höga naturvärden och hör till reservatet. Mycket grova granar. Enar, mest döda. Lövträd i bukettform, vilket tyder på bete och hamling. Enligt kartan heter området Stora Skallrahult. Nånstans här har sannolikt ett torp legat.



Därefter följde en bit genom lite fuktig, dikad granskog. Sen kom jag upp på en skogsbilväg. Jag chansade ånyo, gick höger och kom snart fram till skyltningen för Boa kyrkstig. Därifrån tog det bara 5-10 minuter ner till parkeringen vid Boa.

En fin runda, jag fick ihop bortemot 12 kilometer tror jag. Det får nog bli en organiserad vandring här. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar