lördag 7 mars 2020

Mer och mer förtjust i Halmstad


När man som jag bor i Glommen utanför Falkenberg, mitt på Hallandskusten, har man fördelen att via Öresundståg ha tillgång till ett antal kuststäder. Detta för kulturevenemang, shopping m m. Göteborg en timme i norr, sen i söderled därifrån Kungsbacka, Varberg, Halmstad, Laholm, Helsingborg, Malmö och Köpenhamn, sistnämnda två timmar bort.

Alla har sina för- och nackdelar, jag har åtminstone kort besökt samtliga. Närmaste staden Falkenberg är rätt trist tycker jag, särskilt den mer nutida stadsmiljön. Några få pärlor är Gamla stan, Rian designmuseum och Doktorspromenaden längs Ätran. Stortorget är bedrövligt omodernt, det är bara en stor bilparkering. 

Halmstad har jag inte varit i mer än tiotalet gånger. Men jag blir successivt mer och mer förtjust. Jag vet inte riktigt än vad det är som lockar, men sannolikt är det mångfasetterat.  


Det kan ju tyckas självklart att en agronom som jag ska gilla en Halm-stad. Men namnet tror jag inte bidragit. Jag kom nämligen på denna aspekt först i skrivande stund. Mer trolig positiv betydelse har nog att fotbollsarenan heter Örjans vall. Inte bara ett fint namn. Det är även en fin arena, lummigt inbäddad nära ån. Fotbollslaget åkte dock tyvärr ur Allsvenskan när jag nyss hade flyttat till Halland. Inom parentes spelar både Falkenberg och Varberg där under den kommande säsongen. 


Stan har rymd och är vacker. Nissan är bred och årummet har nyttjats för ordentliga promenadstråk. En del av gatorna är breda. Torget är stort och används av folk, inte bilar som i Falkenberg. 


Det lilla slottet ligger fint vid ån. Det byggdes på 1600-talet då Halmstad var danskt. På det hela taget förnimmer man att detta är en betydande stad, en residensstad för länet. Den är också med sina knappt sjuttio tusen invånare den i särklass största stan i Halland. 


Stan har en spännande arkitektur, en fungerande mix av gammalt och nytt. Mycket gammal bebyggelse har vårdats väl. Den präglas av tegel som byggmaterial, trä var svårare än tegel att få tag på. Flera korsvirkeshus finns att se. 


Tegel har även använts till en hel del nutida hus, t ex Gallerian. Några nya byggnader har tillkommit i en helt avvikande modern stil. Det nya biblioteket sticker ut, dels genom byggmaterialet glas, dels genom att det är byggt ut över ån. 


Ett par höghusområden, bl a Nissastrand, har tillkommit invid ån. De stärker i mitt tycke intrycket av storstad. 


Halmstad har ett stort kulturutbud. Hallands Konstmuseum, precis nyrenoverat. Halmstads Teater med konserter. Bio Röda Kvarn med flera salonger. Mjellby konstmuseum en bit utanför stan, där verk av Halmstadsgruppens surrealister ställs ut. 


Galleri 70 på Skeppargatan är medlemsförening med utställningar, kurser och olika event. Ett 50-tal medlemmar delar på stående utställningsplats i de två hangarerna. Fr o m i år är jag medlem och hänger några tavlor där.


I min värld är fika ett viktigt inslag. Och fika ska man göra på riktiga konditorier. Jag har hittat åtminstone två såna i Halmstad, favoriter just nu: Konditori Regnbågen ett kvarter från Stora Torg och Fribergs konditori strax utanför Norre port. Det sistnämnda firar 100 år om tre år. 


För den som gillar att röra på sig i naturen har Halmstad en riktig pärla i form av Prins Bertils stig. Den är 18 km lång och sträcker sig från slottet, via Tylösand och till Möllegård. Man har hela tiden närkontakt med havet. Badmöjligheter finns på flera ställen. Bussförbindelser finns. Man kan välja riktning beroende på vinden och ta buss den andra vägen. 

Men, finns det inget att klaga på? Jag är ju för tusan 1/7 närking (dom är bra på det). Bada gillar jag. En varm sommardag vore det suveränt om man kunde bada mitt i stan. Men jag vet inte om vattenkvaliteten duger. Av de halländska städerna är det bara Varberg som har bad nära stadskärnan.

Summasumarum: som ni sett ger Halmstad mig positiva vibbar.

Så här i sista minuten kom jag på ett skäl till att tycka om Halmstad: Marie Fredriksson. Hon bodde ju en längre period i Halmstad och mötte där Per Gessle och bildade Roxette. Jag såg igår minneskonserten för henne på SVT Play. Suveränt bra.



1 kommentar: