onsdag 18 mars 2020

En vandring runt sjön Oklången i Halland


Ett par mil nordost om Varberg ligger sjön Oklången. Den är cirka fem kilometer lång i nord-syd, där den sträcker sig mellan de små orterna Karl Gustav och Kungsäter.



Jag gjorde en vandring här för att testa om det skulle passa för andra att också göra turen eller för en lite större grupp. Det tyckte jag och därför skriver jag detta blogginlägg. Hoppas att nån kanske blir inspirerad. 



Vid kyrkan i Karl Gustav kan man parkera bilen. Buss från Varberg är tyvärr inget alternativ, vare sig hit eller till Kungsäter i sjöns norra ände som vore en alternativ startpunkt. 



Jag gick små vägar medsols runt sjön. Underlaget var antingen grusväg eller asfalterad väg. På väg norrut väster om sjön ser man inget av den, det gör man först då man kommer till Kungsäter. I början går man genom ett jordbrukslandskap med höstsådda fält där höstvetet spirar. Småningom blir det mest skog, med mycket gran, men även en del björk och tall. 



I Kungsäter kan man göra en liten avstickare för att se på kyrkan. Den är från slutet av 1800-talet och en av landets tolv åttakantiga centralkyrkor. Dessa ritades av arkitekten Emil Langlet, uppväxt i Borås och utbildad på Chalmers. Dessas fördel är att många kommer nära altaret. Kyrkan rymmer drygt 350 personer. Jag har ju målat en del i mitt tycke fina halländska kyrkomiljöer. Funderar på fler kandidater. Men denna kyrka tände jag inte till på.  



Efter en kort bit mot öster på den lite större vägen vid sjöns norra ände så tar man av söderut vid skylt mot "Tommared" (på kartan "Tummared"). Längs den sträckning som nu följer har man god kontakt med sjön bortom betesmarker. En gård har djur, rasen Hereford. Vägen passerar ett par bäckar. Det var minusgrader på morgonen, därav en del vackra formationer vid vattnet.



En större skogsavverkning passerar vägen förbi, på ena sidan av vägen är det en rejäl klippa. På hygget var det några tråkiga, inte alltför ovanliga, körskador. 



Strax före återkomsten till Karl Gustav finns vid sidan av vägen ett grustag, där markägaren behagat nyttja det som soptipp. Där fanns järnskrot, plastskrot och gamla plastbalar med ensilage. En tråkig syn detta, tyvärr inte alls ovanlig. 




Precis i kanten till byn finns en bygdegård med intilliggande dansbana. Båda ser ut att vara i gott skick. 



Rundan var totalt 15 kilometer. Den var lättgången. Vandringen tog 3,5 timmar, som vanligt för mig utan paus. Med rast får man räkna med 4,5 timmar. 











  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar