söndag 15 maj 2011

Vandring i Valle härad Valborg 2011

Vi hade hört att Valle härad nordost om Skara och på Billingens västsida skulle vara alldeles särskilt vackert och mycket lämpat att vandra i. Och efter att ha varit där några dagar kring Valborgsmässoafton 2011 instämmer vi gärna i hyllningskören. Naturen är nästintill pastoral, det finns fina och väl utmärkta vandringsleder, boendemöjligheterna är flera och av varierande karaktär och det går att komma dit med kollektiva transportmedel.
Områdets landskap är unikt och kallas ”kame”. Det formades i slutet av den senaste istiden och består av ett gytter av ändmoräner, åsar och dödisgropar. Det är småkuperat, har många sjöar och tjärnar, och består av en blandning av skogs- och jordbruksmark. Lövträden, med flera ädla arter som ek, lind, bok och alm, dominerar i skogen. Markfloran är så här års fantastiskt rik. På grund av den snabba ankomsten av mycket varmt väder kring påsk blommade nästan hela vår- och försommarfloran på en gång med arter som tussilago, sippor, violer, gullpudra, harsyra, gullviva, skogsbingel och storrams. I området finns flera naturreservat och en broschyr över dessa kan rekvireras från Turistbyrån i Skara.
Vi tog tåget till Skövde. Efter en lunch i Skövde tog vi bussen till Axvalla travbana, där man byter till buss mot Eggby och Lerdala (bussen går bara på vardagar). Den ursprungliga planen var att kliva av den första bussen redan i Varnhem och sen gå en knapp mil på ledsystemet därifrån upp till Eggby. Men min sambo Lena hade drabbats av en kraftig förkylning och vi fick därför tänka om.
STFs vandrarhem i Eggby
Den första natten hade vi reserverat rum på STFs vandrarhem i Eggby. Det kallas ”gröna huset” och är inrett i en gammal lanthandel. Rummen och köket var fina.   Jag tog en 2 timmars lugn rundvandring i området söder om Eggby kyrka, till största delen i naturreservatet Höjentorp - Drottningskullen . En bra vandringskarta var införskaffad, också den från Turistbyrån i Skara. Dagens ornitologiska höjdpunkt var den blå kärrhök (hane) som sakta singlade fram över åkrarna i närheten av kyrkan. Jag såg den både på ut- och hemväg.
Vandringsleden strax söder om Såntorps gård
Matfrågan kräver lite extra planering om man som vi inte har bil, bär all packning på ryggen och vill hålla vikten på densamma så låg som möjligt. Det finns nämligen inga livsmedelsaffärer i området. Vi kände till detta och hade med oss färdig mat från Skövde för den första kvällens middag. Frukost gick att få i vandrarhemmet, vilken vi åt under ett trevligt samtal med innehavaren, en kvinnlig mjölkbonde från Varnhem. Vi kunde också göra ett lunchpaket i samband med frukosten.

Sjöbacka pensionat från sjösidan
Nästa natts boende hade vi bokat på Sjöbacka pensionat, mycket vackert beläget på västsidan av sjön Ämten, bara ca 1 km norr om vandrarhemmet i Eggby. Vi kunde därför gå direkt dit och deponera vår packning på pensionatet.  Vi fick välvilligt omedelbar tillgång till rummet. Jag gick därefter med lätt packning motsols runt Flämsjön, vilket tog ca 3-4 timmar. Den första fjärdedelen av vandringen var speciellt vacker, ädla lövträd, mycket hassel och sagolikt mycket vitsippor på marken. Den delen hör till naturreservatet Eahagen – Öglunda ängar. Därefter vidtog ett mer öppet landskap med åkrar och beten och en del sommarstugor. I norra änden på sjön ligger kyrkans stora kursgård Flämslätt. En tidig plan hade varit att söka boende där, men man hade inte öppet den aktuella helgen. Vid anläggningen finns en fin badplats. Vandringen på västsidan gick omväxlande genom granskog,  lövskog och hagmarker. Längs vägen passera man Remningstorps gods med ett mycket vackert hus. Godset ägs av Wingquists stiftelse och förvaltas av Skogssällskapet.
Remningstorps gods på västsidan av Flämsjön
På Sjöbacka pensionat kunde vi äta en god tre-rätters-middag. Valborg är tydligen ingen stor turisthelg i området, vi var de enda gästerna och blev därför särskilt väl omhändertagna av värdinnan. Pensionatet är litet, det finns sex rum med sammanlagt 12 bäddar. I priset på 900 kr per person ingick middagen, logi, frukost och lunchpaket. Mycket prisvärt! Rummen var nyrenoverade, ljusa och mycket trevliga. Till vårt rum hörde dessutom ett fantastiskt stort och fint badrum med bl a träningsmaskin och relax.
Längs Ämtens norra strand
Den 2 maj hade Lena frisknat till och vi kunde nu för första gången under helgen göra en kort vandring tillsammans. Vi vandrade medsols runt Ämten, den första delen i lövskog och den andra delen över jordbruksmarken på sydsidan av sjön. I skogen dök en stenknäck upp bland hasselbuskarna. Vid en tjärn såg jag blå kärrhök igen. Vädret hade nu varit varmt och soligt i tre dagar. Men nu blåste en kallfront in norrifrån. Trots att solskenet flödade, började det nu bli rejält kallt i vinden.
Efter att vi ätit våra ”lunchpaket” (bl a en god skaldjurspaj) inomhus i pensionatets vackra matsal, en glasveranda som vetter mot sjön, fick vi skjuts av värdinnan in till Skara. Vi hade tänkt vandra dit, men kände oss inte tillräckligt friska. Ingen buss går som sagt på helgdagar. Vi hade beställt rum på Stadskällaren centralt i Skara, ett par minuters promenad från busstationen. Rummet var inget speciellt, man ganska billigt i alla fall (800 kr för ett dubbelrum). Dock har hotellet en helt fantastiskt vacker matsal, som tydligen används flitigt för privata fester.
Den vackra matsalen i hotell Stadskällaren, Skara
På kvällen gjorde vi en kortare stadsvandring i centrala Skara. Till ledning finns en guide tillgänglig, vilken finns att få på Turistbyrån. Skara är som bekant en väldigt gammal stad. Det finns många fina trähus att titta på i kvarteren runt domkyrkan. Kyrkan är vacker att se på, särskilt från insidan. Värt ett besök är också det öppna området norr om centrum med bl a veterinärmuséet, Västergötlands länsmuséum, Kråks Värdshus och fornbyn.
Krabbelund, den skuggivande samlingen kastanjer öster om domkyrkan
Krogutbudet en söndagskväll i Skara visade sig inte vara alltför stort. Räddningen blev en asiatisk restaurang i närheten av domkyrkan. Nästa dag tog vi en buss till Skövde och därifrån tåget hemåt. Vi var mycket nöjda med vår vandringsresa till Valle härad och vill gärna komma tillbaka. Förhoppningsvis friska då, så att vi bättre kan utnyttja alla vandringsmöjligheter i området.

Kartor och guider

Vandra i Valle – karta för vandringar året runt. Skara samhällsbyggnadskontor 2008. Tillgänglig på turistbyråerna
Naturreservat i Västra Götalands län Vallebygden. Utgiven av Länsstyrelsen 2006. Tillgänglig på turistbyråerna
Skara Stadsvandring. Tillgänglig på turistbyrån i Skara. 4 s + karta
Terrängkartorna, skala 1:50000, 567 Skövde och 577 Mariestad

Boende – några alternativ

Vandrarhemmen i Eggby (STF), Istrum (STF), Skara (SVIF) och Skövde (STF)