I mitten av 1980-talet hade jag efter min disputation fått jobb på Institutet för skogsförbättring för att utveckla forskning om skogsgödslingens miljöeffekter. Vid den tiden gödslades det en hel del i skogsbruket, jag vill minnas ca
Precis innan
vägen började plana ut strax innan Messubodarna (en obebodd gammal fäbod längs
vägen) passerar vägen ett lite låglänt område där det då var ung tallskog ända
intill det smala diket på vägens vänstra sida. Jag tror att jag kanske körde
70-80 km/tim då. Plötsligt bara flyger det fram en älg från vänster som
försöker snedda över vägen i samma riktning som jag. Som jag hann se det var
det en fjoling, en tjur. Jag kunde inte väja bakom älgen och inte heller köra
ner i diket till höger, då det var ganska djupt. Det enda som återstod var att
ställa sig på bromsen så hårt det bara gick. Jag trodde att min sista stund nu
var kommen och bara skrek rätt ut. Vänster framdel på bilen åkte in under magen
på älgen som kom rullande upp över bilrutan. Den splittrades upp och blev vit
som mjölk, men satt kvar konstigt nog. Bilen var en Ford Sierra, vilka var rätt
strömlinjeformade. Det var nog tur det för älgen kunde liksom rullande ”rinna”
över bilen. I nästa tiondels sekund såg jag älgen komma upp över den glasade
takluckan och slutligen såg jag den genom bakrutan flyga genom luften och landa
på rygg på vägen. Jag trodde den skulle vara stendöd, men den reste sig snabbt,
skakade på sig och försvann sen in i skogen. Den borde åtminstone tyvärr ha
brutit höger framben som krockade med kofångaren på bilen.
Efter första
chocken och glad över att ha överlevt klev jag ut ur bilen för att som jag
trodde se en helt förstörd front på bilen. Men det var inte så farligt – en
trasig strålkastare och bucklor på motorhuven och vänster skärm. Kylaren hade
klarat sig och vänster framhjul såg ut att gå fritt. Jag stegade upp bromspåren
i asfalten till ca 20 m .
Så jag gissar att jag kanske inte körde fortare än 30-40 då det small. Jag
hängde upp en markering i en buske vid vägkanten till ledning för kommande
eftersök. Messubodarna är och var en öde plats och detta var före
mobiltelefonernas tid. Jag utgick ifrån att bilen inte skulle fungera och att
jag skulle få gå långt efter hjälp (jag tror att det var minst en mil till
närmaste boning). Det började nu bli rejält mörkt också. Men tack och lov
visade det sig att bilen gick att köra. Det största problemet var att se.
Framrutan hade ju blivit mjölkvit. Men på ett par bra placerade ställen hade
glaset lossnat helt. Genom ett av hålen kunde jag kika och köra försiktigt
framåt. Och det gjorde jag till Älvros, där jag kände ett par som hjälpt mig
med vattenprovtagning tidigare. De var gudskelov hemma. Jag fick komma in och
prata av mig, blev bjuden på fika. Jag kunde också ringa till polisen och
anmäla olyckan. Efter någon timme åkte jag vidare kikandes genom hålet i bilans
framruta. Det var en bra bit kvar till målet, jag skulle bo i Linsell, 2-3 mil
väster om Sveg, där jag hyrde en liten stuga intill vägen mitt i samhället.
Morgonen
därpå gav jag mig ut till försöket vid Billingsjön. Gissa om de väntande
skogsgubbarna gjorde stora ögonen när jag kom åkande med bucklig front och en
för dem ogenomskinlig framruta. De lyssnade förvånade till min berättelse.
Jag lyckades
senare lämna in bilen i Sveg för byte av rutan. Dock kunde jag inte få bilen
direkt utan det skulle ta flera dagar. Jag fick ta tåget hem, det blev
Inlandsbanan via Mora. Intressant upplevelse, jag hade aldrig åkt där förut.
Vackert, men rätt enahanda var det, med skogar, myrar och sjöar. En vecka
senare fick jag ta tåget upp igen (denna gång tåg till Ljusdal och sen buss
till Sveg). Rutan var nu bytt och jag kunde köra hem bilen till Uppsala.
Väl hemma på
parkeringen i Uppsala möttes jag av en ny överraskning – garaget till
radhuslängan var demolerat – den gjutna betongstolpen mellan mitt och grannens garage
var av och taket halvt nerrasat. Min första tanke var att nu skulle alla tro
att jag gjort det, i och med att bilen var så tillbucklad. Jag fick parkera
ute. Dagen efter fick jag förklaringen. Äldste sonen hade tvättat bilen, som
var en nyinköpt Citroen. Pappa Lasse skulle sen köra in den i garaget. Han hade
fuktiga träskor på sig och råkade slinta på bromsen och trampade istället på
gaspedalen. Det blev full fart in rätt in i stolpen som knäcktes. Bilens främre
del blev helt demolerad och det kostade tydligen 35 tusen kronor att reparera
den. Tur för Lasse att den var helförsäkrad.
Som inte allt
detta räckte blev det vintern efter en brand i garaget och både Lasses och min
bil brann i stort sett upp. Elden hade börjat vid Lasses bil, troligen överslag
i en kontakt. Lasse hade en takbox i plast hängande mellan våra bilar och den
skapade en enorm värmeutveckling. Tack och lov hann brandkåren dit lagom till
lågorna började slicka träpanelen på radhusets gavel. Det måste ha vilat en
förbannelse över de där bilarna.
Vilket äventyr!
SvaraRadera