Foto från nätet, taget av "Mr G"
Igår spårade
ett godståg ur på Södra station i Stockholm. All tågtrafik söderut stannade
helt ända tills idag då man tydligen lyckades öppna ett spår. Det visar hur
känslig för störningar trafiken i Sthlm är. Och att den nya tunneln från Söder
in mot centrala staden verkligen behövs.
Men det kan bli
mycket värre än så. Det visar nedanstående alldeles sanna och självupplevda
historia från 2006 om den ultimata trafikinfarkten i hela Sthlm. Berättelsen
visar också vilka potentiellt dramatiska personliga konsekvenser en sådan
trafikinfarkt kan få.
Alldeles i
början av november 2006 drabbades Sthlm av en nästintill total trafikinfarkt
under minst 10-12 timmar. Bilar, bussar och tåg stannade i hela centrala
staden. Skälet var att det blev några få minusgrader och att det samtidigt föll
lite snö. Snön kom just i Sthlm överraskande för SMHI och dessutom precis lagom
till eftermiddagens rusningstrafik. Snön packades snabbt till en extremt hal
hinna på gatorna. Det blev snabbt så halt att det inte ens gick att gå på
vägbanan. Eftersom de flesta bilarna fortfarande hade sommardäck blev det
omöjligt att köra och bilköerna korkade igen gatorna överallt. P g a detta kunde
vare sig sand- eller saltbilar komma fram. All bil- och busstrafik stod helt
still.
Jag jobbade då vid Kungsbron och skulle med ett tåg till Arlanda vid fem-tiden
för att resa vidare utomlands. Precis på väg ut från jobbet möts jag av en
manlig arbetskamrat som plötsligt blivit akut sjuk (allvarlig blodförgiftning
skulle det senare visa sig). Han raglade och ropade på hjälp. Förutom jag
var två kvinnliga medarbetare kvar på jobbet. En av dem, som turligt var
utbildad sköterska, och jag lade ner honom på en soffa. Pulsen var då uppe i
120 och han var väldigt het. Vi fattade inte vad det var för fel, men insåg att
det var bråttom att få iväg honom till sjukhus. Vi ringde 112 och där svarade
man att en ambulans skulle ta 4-5 timmar p g a väglaget och att centrala staden
därför helt korkat igen. Taxi tog överhuvudtaget inga körningar fick jag veta
vid uppringning. Läget började bli panikartat. Vad göra? Jag tänkte att det
kanske skulle gå att ragga upp någon taxi utanför Centralen, där de alltid står,
och sen köra slalom på trottoarerna. Jag sprang ut på gatan och hittade turligt
direkt en taxi som stod fast i trafikgyttret utanför ingången till jobbet.
Chauffören ställde upp på att försöka skjutsa oss.
I snigelfart tog vi oss
fram över Kungsholmen i riktning Sankt Görans sjukhus. Vår sjukling var mycket
dålig och ömsom låg och satt i baksätet bredvid mig. Han lyckades dock ringa
sin fru och berätta kort vad som hände. Efter en evighet på 1 timme (normalt
tar det 5 min) svängde taxin upp framför akuten. Trafikkaoset hade det goda med
sig att ingen annan lyckats ta sig till sjukhuset och sjuklingen blev därför
omhändertagen direkt och fick snabbt en intravenös chockdos med antibiotika.
Han klarade sig, men det var nära att det gick mycket illa, detta p g a blodförgiftning
fick vi senare veta. Han fick ligga kvar flera dagar på sjukhuset.
Själv försökte jag, då jag lämnat honom vid sjukhuset, ta mig till Arlanda, men allt var stopp - E4, tåget och Arlanda Express. Jag missade utlandsresan och ett viktigt möte. Nästa fruktlösa försök var att ta sig till hem till Uppsala. Jag väntade på Centralstationen i 4-5 timmar innan också den sista avgången ställdes in. Var skulle man nu övernatta? Kön fram till SJ:s informationsdisk var minst100 m
lång, således lönlöst att stå där. Jag installerade mig istället på en soffa på
jobbet, där jag lyckades slumra till någon timme. Tusentals människor visade
sig ha varit tvungna att övernatta på stengolvet på stationen, eftersom alla
lediga rum i centrala Sthlm snabbt tog slut. Så fort det första tåget kom igång
till Uppsala vid 5-tiden på morgonen tog jag det hem för att få sova
ordentligt. Utlandsresan hade ju i alla fall frusit inne.
Själv försökte jag, då jag lämnat honom vid sjukhuset, ta mig till Arlanda, men allt var stopp - E4, tåget och Arlanda Express. Jag missade utlandsresan och ett viktigt möte. Nästa fruktlösa försök var att ta sig till hem till Uppsala. Jag väntade på Centralstationen i 4-5 timmar innan också den sista avgången ställdes in. Var skulle man nu övernatta? Kön fram till SJ:s informationsdisk var minst
Varför hade då
tågen liksom biltrafiken stannat? Det hade man förstås inte fått någon
förklaring alls på under de många timmarnas väntan på stationen. Några få cm
snö på spåren borde inte ha varit ett problem. Efter diverse egna efterforskning
långt senare på SJ, Banverket och Länsstyrelsen förstod jag till slut att
växlarna frusit. De är el-uppvärmda, men uppvärmningen måste tydligen slås på
manuellt, och det hade man glömt!! Pratar vid 2000-talet?? Det borde väl ha
gått att enkelt automatisera detta system. Man får verkligen hoppas att detta
är gjort nu.
Den gången var
man glad att ingen brand, större olycka eller något terrorattentat inträffade just då
när allt stod still och ingen kom någonstans. Denna trafikinfarkt borde ha
varit en riktig tankeställare för myndigheterna. Man undrar verkligen vad de
lärt sig. Det enda konkreta jag fick veta i kontakt med Länstsyrelsen var att man ordnat ett antal möten myndigheter emellan för att prata om vad som falerat...
En annan
berättelse om infarkten återfinns på sajten Trafikminnen:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar