Tyvärr har jag trots idogt googlande på nätet inte lyckats med att ta reda på utgivningsåret. Den som vet får upplysa mig. Senare, i april 2017, berättade Eric och Anette Bagger vänligen för mig att dikten finns i samlingen Sanningsbarriären från 1978 (se kommentar nedan) .
Gläntan är en
älskad och ofta återgiven dikt i olika sammanhang. Den kan tolkas både bildlikt
och bokstavligt. Den ger tydligen tröst till många i svåra stunder, men vittnar
också om skogslandskapets variation och människans användning av det över tid. Gläntor
finns även i den icke brukade skogen och uppkommer genom t ex stormar, bränder
och insektsangrepp. De är viktiga i skogsekosystemets föryngring (finns en ”GAP-theory”
som är populär bland ekologer).
Gläntorna
minner i den brukade skogen om alla de torp där det förr fanns fullt av
aktivitet. Idag är de i bästa fall bevarade av entusiaster med spår som
husgrunder och vårdträd. I sämsta fall är de slukade av granåkrar.
Den finaste skogsglänta
jag vet är den som ligger vid ”Bonnastigen” mellan Sumpa och Kogstorp söder om
Ullared i Halland. Där var förr ett öppet landskap runt om, men idag tränger
granarna på från alla håll. Jag vet från nyligen att den gläntan är bevarad.
Den nästa
finaste glänta jag minns ligger en bit öster om Leken längs Bergslagsleden genom Kilsbergen
i Närke. Där satt jag för längesedan under ett vårdträd och drömde i samband
med en två-dagars-vandring från Mogetorp till just Leken. Jag har tyvärr ingen
bild därifrån och minns inte det exakta läget. Möjligen var det vid sjön Stora
Tväggelåten. Nerikes Skogskarlar gjorde tidigare en stor kulturgärning och
märkte upp alla gamla torpställen i Kilsbergen. Vet att jag haft en förteckning
i form av en stencil och får leta i gömmorna.
/ Nu någon månad senare, i samband med en flyttstädning, hittade jag glädjande denna förteckning över Kilsbergtorp. Det visade sig t o m vara en bok med detta namn "Kilsbergstorp", utgiven 1992 av nämnda Nerikes Skogskarlar. Jag mindes helt rätt vad gäller gläntans/torpets belägenhet strax (100 m) öster om Stora Tväggelåten. Torpet hette Trunhem och "huset" hade bestått av tre jordväggar och en timmervägg. Siste brukaren var en Robert Berglund som dog 1920./
/ Nu någon månad senare, i samband med en flyttstädning, hittade jag glädjande denna förteckning över Kilsbergtorp. Det visade sig t o m vara en bok med detta namn "Kilsbergstorp", utgiven 1992 av nämnda Nerikes Skogskarlar. Jag mindes helt rätt vad gäller gläntans/torpets belägenhet strax (100 m) öster om Stora Tväggelåten. Torpet hette Trunhem och "huset" hade bestått av tre jordväggar och en timmervägg. Siste brukaren var en Robert Berglund som dog 1920./
Att jag
kommit att tänka på dessa gläntor och Tranströmers dikt kan jag tacka
Anna-Maria Rautio på SLU för som i sin doktorsavhandling inledningsvis citerade
första halvan av den. Inte bara en intressant avhandling utan även en handling
som satte igång tankar på annat. Avhandlingen heter “People – Plant Interrelationships
– Historical Plant Use in Native Sami Societies” och är ifrån 2014.
Och så till Tranströmers
dikt äntligen, tycker ni nog:
Det finns
mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse.
Gläntan är omsluten av en skog som kväver sig själv.
Svarta stammar med lavarnas askgrå skäggstubb.
De tätt sammanskruvade träden är döda ända upp i topparna där några enstaka gröna kvistar vidrör ljuset.
Därunder: skugga som ruvar på skugga, kärret som växer.
Men på den öppna platsen är gräset underligt grönt och levande.
Här ligger stora stenar, liksom ordnade. De måste vara grundstenarna i ett hus,
jag kanske tar fel.
Gläntan är omsluten av en skog som kväver sig själv.
Svarta stammar med lavarnas askgrå skäggstubb.
De tätt sammanskruvade träden är döda ända upp i topparna där några enstaka gröna kvistar vidrör ljuset.
Därunder: skugga som ruvar på skugga, kärret som växer.
Men på den öppna platsen är gräset underligt grönt och levande.
Här ligger stora stenar, liksom ordnade. De måste vara grundstenarna i ett hus,
jag kanske tar fel.
Vilka levde
här? Ingen kan ge upplysning om det.
Namnen finns någonstans i ett arkiv som ingen öppnar (det är bara arkiven som håller sig unga).
Den muntliga traditionen är död och därmed minnena.
Zigenarstammen minns men de skrivkunniga glömmer.
Anteckna och glöm.
Namnen finns någonstans i ett arkiv som ingen öppnar (det är bara arkiven som håller sig unga).
Den muntliga traditionen är död och därmed minnena.
Zigenarstammen minns men de skrivkunniga glömmer.
Anteckna och glöm.
Torpet sorlar
av röster, det är världens centrum.
Men invånarna dör eller flyttar ut, krönikan upphör.
Det står öde i många år. Och torpet blir en sfinx.
Men invånarna dör eller flyttar ut, krönikan upphör.
Det står öde i många år. Och torpet blir en sfinx.
Till slut är
allt borta utom grundstenarna.
På något sätt har jag varit här förut, men måste gå nu.
Jag dyker in bland snåren. Det går bara att tränga sig igenom med ett steg framåt och två åt sidan,
som en schackspringare.
På något sätt har jag varit här förut, men måste gå nu.
Jag dyker in bland snåren. Det går bara att tränga sig igenom med ett steg framåt och två åt sidan,
som en schackspringare.
Så småningom glesnar det och
ljusnar. Stegen blir längre. En gångstig smyger sig fram till mig.
Jag är tillbaka i kommunikationsnätet.
På den nynnande kraftledningsstolpen sitter en skalbagge i solen.
Under de glänsande sköldarna ligger flygvingarna hopvecklade
lika sinnrikt som en fallskärm packad av en expert.
Jag är tillbaka i kommunikationsnätet.
På den nynnande kraftledningsstolpen sitter en skalbagge i solen.
Under de glänsande sköldarna ligger flygvingarna hopvecklade
lika sinnrikt som en fallskärm packad av en expert.
Gläntan finns i diktsamlingen "Sanningsbarriären" (1978).
SvaraRaderaEric
Stort tack för upplysningen!
Radera